O....wat is China mooi als de zon schijnt!!!! - Reisverslag uit Xinyang, China van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu O....wat is China mooi als de zon schijnt!!!! - Reisverslag uit Xinyang, China van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu

O....wat is China mooi als de zon schijnt!!!!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

04 April 2012 | China, Xinyang

Ja, China is prachtig als de zon schijnt. De dag nadat ik de bagger en
mist zo bagger en bagger zat was heeft de lente me ingehaald. Vandaag
een prachtige fietsdag gehad. veel fruitbomen staan in bloei en weer
zilverreigers gezien. Jullie begrijpen het al het is weer een
feessie!!!! En hoe veel bagger het ook was, dat ben ik nu bijna weer
vergeten. Er is weer veel te vertellen zoals het Het Slapen in het
Huis van Genot. Een zeer bijzondere ervaring. In Changsha had een
leuke kunl mij naar een hotel gebracht. Het bed was goed en er kwam
zowaar water uit de kraan en de afvoer van de wastafel was ook
aangesloten zodat tandenpoetswater niet over me tenen stroomde. Ik was
tevreden. In de avond en de andere ochtend vol met geluiden van het
spel van Genot. Veel sappen stroomde er in de kamers naast en
tegenover mij. veel hijgen. gillen en kreunen. Ik met mij naieve
gedachte dacht: " Goh, wat houden de mensen hier veel van elkaar. In
dit Huis van Genot waar de sappen heftig stroomde werd ik niet gewekt
door vogelgezang maar door menselijk geluiden. Leve het leven. ja, ik
moet eerlijk zeggen, ik wordt liever wakker met vogelgezang hoor. Een
ervaring apart. Maar ook de vogeltje fluiten hier. Ook hier is het
lente. In China kwaken de kikkers onze taal, en de paardebloemen zien
er echt hetzelfde uit. Eindelijk weer iets herkenbaars. De terrassen
staan vol met prachtig geel koolzaad. een lust voor het oog.
Het heeft me echt een hele dag gekost met zoeken en vragen om Chansha
uit te komen. De stad is net zo groot als de provincie Utrecht , als
je dan verdwaalt, maak je borst maar nat. Maar het is weer gelukt dus
verder naar Wuhan.
Van Changsha tot Yueyang is de vuilnisbelt van China. Je weet niet
wat je ziet. De bevolking van dorpen en gehuchten zijn de hele dag
bezig met de vuilnis te sorteren. Bergen schoenen , meters plastic
emmers, stapels autobanden. Vele schroothopen ijzer in de tuinen van
de bevolking. Dit is het recycling gebied van China. Geen lust voor
het oog maar wel erg veel respect voor de vrouwen die de hele dag in
de vuilnis zitten te graaien. Waar wij in Nederland onze voortuintje
met prachtige bloemen hebben, hebben zij bergen vuilnis liggen.
Verder China in fietste ik zeker 20 kiometer langs zeer hardwerkende
mensen die voor ons in het westen de bamboestokjes zagen en
sorteerden. vele, vele kilometer bamboe, paaltjes en wat al niet meer
om onze tuincentra te bevoorraden. Prachtig om te zien. En dan na
twee dagen heerlijk fietsen een sauna tegenkomen met bubbel en kruiden
baden en daarbij een stralende zon. Wat een beloning. wat heb ik hier
genoten, Alle porieen weer schoon en op naar de volgende plaats.
Zaterdag Wuhan binnen gereden, maar zie er dan maar weer eens uit te komen.
Een wereldstad met vele flyovers, drukke wegen, geen aanwijzingen die
ik ook begrijp. Op de fiets, bepakt en bezakt op zondag ochtend luid
het zingend Onze Vader galmen dan kom je zelf Wuhan uit. Wat een gebed
zonder eind. Zie je het voor je, Over de Flyovers en alle verkeer dat
zich niet aan onze verkeersregels houdt. Nou, dan heb ik wel een leger
engeltjes op mijn schouders hoor. In de omgeving van Wuhan staan giga
fabrieken , zo veel en zo groot. Daar kon ik me geen voorstelling van
maken. Alle Chineese prularia wordt hier in elkaar geknutseld en
geplakt, maar dat betekent natuurlijk ook dat de grondstoffen
aangevoerd en en de producten afgevoerd moeten worden. Te gek, te
veel, te groot, te druk, En ik maar zingen.
Na Wuhan komen de vuurwerkplaatsen. Kilometers stalletjes langs de weg
met stapels grote dozen kleurijk vuurwerk als hier de vlam in komt,
maak dan maar dat je weg bent, De bevolking steekt ook de hele dag
vuurwerk af. Gisteren de hele dag rotjes ,harde knallen gehoord,in dit
prachtige lente landschap. De Chinezen laten hun sappen rijkelijk
stromen en verschieten dagelijks hun kruit.

Het plan is om tot Zhengzhou te fietsen en daar weer een visa aan te
vragen voor de laatste maand in China. Hoe me dit vergaat ??/ We zien
wel en alles komt goed.



O. ja, ik krijg veel reacties en ben daar heel, heel erg blij mee,
maar helaas, WaarBen Je Nu geeft geen email adressen door dus ik kan
niet reageren als ik geen juist email adres heb.. Als jullie een
reactie terug zouden verwachten, geef dan het juiste mailadres zodat
ik een persoonlijk mailtje terug kan sturen.

Annemarie is op vakantie en Serge een buurman en vriend in Gouda is zo
vriendelijk om dit verslag te copieeren zodat we allemaal op hoogte
blijven hoe het reilt en zeilt in China.

Liefs Anneke

  • 04 April 2012 - 07:26

    Jolanda Van Dongen:

    Een verslag MET foto's: genieten. Wat maak je een hoop mee Anneke. Ik vind het zo knap dat je in je eentje op je fietsje door China rijdt!!!! Jeetje, wat zal het steeds lastig zijn om de weg te moeten vragen en nooit eens zelf op de borden af te kunnen gaan. Je ziet nu wel het echte China! Het deel dat toeristen niet vaak tegenkomen. Je verslagen zijn ontzettend leuk om te lezen, maar ook hartstikke leerzaam. Hou vol, laat de beentjes draaien!

  • 04 April 2012 - 07:33

    Jolanda Van Dongen:

    Je hebt overal foto's bij geplaatst!!! Fantastisch!!!

  • 04 April 2012 - 07:38

    Maaike:

    Hoi An, je wordt met de kilometer grappiger!! Ik lig werkelijk in een deuk bij je verslag, zie het helemaal voor me en jou dan als middelpunt in je fietspakkie ertussen, geweldig!! Jij in je hotel met je sappen, haha, als kind(11 jaar) heb ik ook eens (bij nood) in Sint Maarten een nachtje zo geslapen. Prachtig vond ik het, met zacht tapijt op de vloer en de muren, heeel groot bed en een spiegel erboven. Totdat ik de volgende ochtend op mijn moeder moest wachten bij de entree terwijl zij onze huurauto ging halen......van mijn leven niet zoveel aandacht gehad daar op die stoep, en aandacht die ik niet prettig vond.
    Indrukwekkende foto's, fijn dat het plaatsen je is gelukt! En zeker, wat een rotzooi ook. Hoe doen je oren het nog? Al dat kruit maakt veel herrie, niet lekker voor het 'gehoorapparaat'.
    Fijn dat je buurman kan plaatsen, thanks Serge! Een mooi begin van de dag. starten met jouw reisverslag.
    Dag An, geniet lekker verder, zorg ook goed voor jezelf!! liefs, Maaike

  • 04 April 2012 - 14:30

    Leny:

    Heerlijk An dat het daar nu ook lente is. Hier erg wisselend met vandaag een sombere dag.
    Als een een stad al zo groot is als de provincie Utrecht, hoe groot is China dan wel niet.
    Hopelijk blijf je wel steeds de weg vinden, want ik zie je graag weer terug.
    Leuk die foto's erbij, eg afwisselend en erg leuk.
    Hou je taai, Groetjes Leny

  • 04 April 2012 - 15:30

    Maureen:

    Hoi Anneke,

    Wat heerlijk om weer een verslag van jou te lezen en dit maal met prachtige foto's.
    Om in jouw woorden te spreken een feessie!
    Wat maak je toch een hoop mee, kun je nog wel slapen met zoveel ervaringen overdag?
    Ik zou stijf van de adrenaline in mijn bed liggen, ha,ha
    We leven hier in Holland allemaal erg met je mee, zelfs mijn moeder van 80 jaar, vraagt elke week; en ...heb je al iets van die vrouw op de fiets gehoord?
    Dan vertel ik je laatste belevenissen en dan geniet ze hoor...wat een moed wat een doorzettingsvermogen, dat ze dat durft! zegt ze dan.
    Geniet van je laatste maand in China en O,ja dat hotel (bordeel) waar je geslapen hebt dat zit w.s zo..
    De jongeren gaan pas op latere leeftijd trouwen, eerst een goede baan, huis etc.
    Vervolgens trouwen en dan trekken ze in hun huis samen met ouders of schoonouders.
    Dus voor hun huwelijk maar ook daarna weinig privacy, dan huren ze een hotelkamer voor een paar uurtjes.
    In een hoop hotels kun je zelfs een kamer voor 1 uur nemen, vandaar.
    Dikke knuffel, Maureen

  • 05 April 2012 - 01:19

    Ton:

    Dag Anneke,

    Ben op en het is 5 april 3:17.
    Ik lees je verslag en ben wederom gefascineerd door je mooie verhalen. Probeer een keer je liedjes op te nemen op je telefoon, dan kunnen we het later terug horen, doet me denken aan de mythe van de Aboriginals zij bezongen hun paden om aan te geven wie ze waren en waar ze vandaan kwamen. Ik heb je foto, s gezien en moet je bekennen dat ik graag chinees eet, ben niet altijd even kieskeurig maar heb wel mijn voorkeur. De bijgeluiden komen mij bekend voor, ik heb dit eerder meegemaakt en denk dat dit van alle tijden is, mijn buurman heeft zijn huis geïsoleerd vanwege hun kleine kindje, daardoor is het wel erg stil geworden.

    Het gaat je goed en reis voorzichtig

    Groet Ton

  • 05 April 2012 - 06:10

    Renate:

    Fijn om weer wat van je te lezen! Lwat is het leven op de fiets quasi zorgeloos. Elke dag een slaapplek zoeken, eten kopen en de route zoeken. Wat wordt je vindingrijk! Gelatenheid en berusting worden je reisgenoten. Denk maar terug aan het begin en nu. Zoveel beleefd en vooral overleefd.
    Mijn trainer zei altijd, het komt zo als het komt. En dat is goed. Anneke, met diepe respect lees ik je ervaringen en situaties die je meestert. Goede reis verder,
    Renate

  • 12 April 2012 - 10:58

    Elly:

    Hijgen, gillen, kreunen, sappen, kruit, bamboestokken. zomaar een paar steekwoorden uit je verslag.
    Hoezo ben jij naief??
    Heerlijk om te lezen Anneke. Ga door..... Ha, ha.
    Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xinyang

Op weg

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Uitzending Televizie : Gouda stad. 5-11 november.

19 September 2012

geweldige thuiskomst in Gouda

31 Augustus 2012

Op de Alpe-d Huez

22 Augustus 2012

aankomst in Nederland

22 Augustus 2012

Balen waar ben je nu is een zooitje
Anneke

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 192569

Voorgaande reizen:

09 Februari 2010 - 28 December 2013

Op weg

Landen bezocht: