Veel, veel, alles veel, nu teveel - Reisverslag uit Zhengzhou, China van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu Veel, veel, alles veel, nu teveel - Reisverslag uit Zhengzhou, China van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu

Veel, veel, alles veel, nu teveel

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

15 April 2012 | China, Zhengzhou

Lieve allemaal.

ja, het is nu eventjes teveel voor mij in dit verre China. Deze week weer een nieuwe visum aangevraagd en om mijn paspoort terug te krijgen moet ik 8 dagen in deze miljoenenstad blijven. Dat is niks voor mij en word er dan ook verdrietg van. Tijdens deze hele reis heb ik me nog nooit alleen gevoeld maar nu voel ik me Verdomd alleen. Niemand die je kent, niemand die me begrijpt, de taal die ik niet spreek, en de strakke rare regels van de autoriteiten van China. Ik weet, overal komt een eind aan en ook aan het wachten op op het paspoort, maar toch..... Balen!!!!!Ik wil gewoon fietsen, dat geeft mij nieuwe energie.
Toen ik vorige week van Xinyang naar Zhumadian waren voor mij de rapen gaar. Een zeer, zeer drukke weg, vele vrachtauto's zwaar beladen , niet afgedekte zand, en gruisauto's en dan tegenwind. Het zand en het gruis van de te zwaar beladen vrachtauto's benamen me regelmatig het zicht. Kortom, het was verschrikkelijk. Dit alles tesamen gaat de nederlandse voorstellingvermogen te boven.
Zeker 40 km. gespitst opletten, want bovendien maakt iedereen zijn eigen regels en een fietser is dan vogelvrij. Iedereen doet maar, Toen een dikke zwartgeraamde mercedes mij afsneed en 2 meter voor mij stopte waren de rapen raar. Ik tikte op zijn ramen- je kan niet zien wie de bestuurder is- heb ik een dikke, chinees op zijn hollandans flink de waarheid gezegd. Hij verstond het toch niet, dus draaide hij gewoon zijn raampje dicht. Laaiend was ik. Ik foeterend en scheldend op de pedalen verder. Alle frustratie van de afgelopen weken kwamen eruit totdat ik me bedacht dat ik wel uit mag kijken anders schrikken de engeltjes op mijn schouders en verlaten mij want o, jee... die had ik nog erg hard nodig zoals later wel is gebleken.
Op goeie vrijdag passeerde ik een Christelijke kerk, de eerste in China en was dan ook zeer verbaasd. Gestopt en naar binnen gegaan. Adembenemend mooi en sereen. Prachtig en was zeer geroerd. Heb lopen huilen in de kerk. Wel vroeg ik me af waar de kerk zoveel geld vandaan haalde om het grote gebouw zo prachtig en nieuw te laten lijken. Daar ben later wel achter gekomen zeg.!!!
Ik kreeg van de voorganger een uitnodiging voor de lunch en later ook om te blijven logeren. Nou dacht ik, op goede vrijdag kan dat geen kwaad. -ik blijf van inborst toch wel het katholieke meisje-.Er werd gebeld naar een tolk en tijdens de lunch was er een soort ongeplande intervieuw en werd mij geld aangeboden om de onkosten van mijn reis te kunnen betalen. dit heb ik natuurlijk niet aangenomen- maar begreep er niets van. Hoe komen zij aan zoveel geld???
Ik kreeg een speciale plaats voor in de kerk om de viering in de avond te volgen. De kerk was stampend vol en een prachtig koor begeleide de viering. Ik ben me kapot geschokken. Waar was ik beland??? De voorganger preekte twee uur lang, hard schreeuwend met vuisten slaan enz.Een ware indoctrinatie. Ik kon hem natuurlijk niet verstaan maar begreep wel zo'n beetje wat hij bedoelde. Samen met de opzweepende liederen en muziek ging de menigte huilen en schreeuwen. Beangstigend.
Ook heeft hij luid schreeuwend mijn reisverhaal verteld en toen de samenkomst beeindigd was kwamen vele mensen naar mij toe en zeiden. U bent door God naar ons gezonden, wij hebben u nodig enz, enz, en stopte geld in mijn handen, omhelde me en huilde.(de tolk vertaalde het)De kippenvel liep over mijn rug en wilde zo snel mogelijk weg.
Er werden vele foto's gemaakt. brrrr...... men nodigde mij uit om te blijven maar gelukkig had ik de smoes dat ik een nieuwe visum aan moest vragen in Zhengzhou en dat was nog een flink stuk trappen. Waar een visum al niet goed voor is.
De weg naar Xuchang was opgebroken en zeer, zeer gevaalijk. Ben daar gestopt om per trein verder te reizen naar naarr Zhengzhou. Bij het station erg veel bijkijks. De stationchef en een tolk werd erbij geroepen, want wat ik wilde met de fiets en bagage met de trein mee was blijkbaar niet gebruikelijk. Hij draaide met zijn handen en schudde met zijn hoofd dat dit niet kon. Ik was zeer zelfverzekerd en verdomde het om dit te accepteren. Ik wees naar mijzelf, de fiets en de trein en ik zei; Ja, ja en knikte met mijn hoofd.
En ja hoor, alles werd uit de kast getrokken, de fiets kon met de bagagewagon s'nachs mee en ik de andere ochtend. De andere ochtend stond dezelfde stationchef mij met een camara ploeg op te wachten en ik werd koninklijk begeleid. . En dat voor drie euro. Ik voelde me Maxima, alle hekken en poorten werden met veel kabaal geopend en kreeg de beste plaats. In Zhenzhou stond er een andere delegatie mij weer op te wachten om onder koninklijke begeleiding de fiets en bagage op te halen. Het Maximagevoel duurde helaas niet lang.
Snel een hotelletje genomen en op naar het Visa kantoor. Lijkt heel simpel,je geeft het adres aan de chauffeur en je wordt konklijk naar het visakantoor gebracht.toch... Helaas werkt dat niet zo. Het adres staat op internet in het engels en geen taxichaffeur kan engels lezen en ik nog steeds geen chinees schrijven.Wel 30 fluimenspugende mannen stonden om mij hen en probeerde me te helpen. Eindelijk iemand die begreep waar ik naar toe moest. Met de taxi de grote miljoenstad doorscheuren naar het juiste adres. Ik had alles bij me en ook het formulier van goed gedrag. Dacht; dit is een eitje!!! Mooi niet!!!!Zhengzhou heeft zijn eigen regels om hotels te controleren op veiligheid en daar gebruiken ze de toeristen voor. De hoteleigenaar moet een formulier ondertekenen hoe hij de veilgheid geregeld heeft en daarmee naar het politiebureau gaan voor een rode stempel van goed gedrag. De toeristen worden hier gebruikt om te controleren hoe het met de veilgheid in de hotels in gesteld. Het twee sterren hotelletje waar ik was voldeed niet aan de normen, ze begrepen ook niet wat ik nodig had. Leg dit maar eens uit in hen het chinees. Ik begreep het zelf niet eens!!!!Ik moest naar een peperduur 4 sterrenhotel voor de felbegeerde stempel.
De eigenaar had drie vrije dagen dus dat betekende 3 dagen wachten. Eindelijk, eindelijk na drie dagen weer naar he Visabureau. Dit alles bij elkaar heeft me uitgeput. Wat is fietsen dan toch makkelijk.
Ik moest goed voor mezelf gaan zorgen anders is het feesie blijvend afgelopen.
De andere ochtend naar park gewandeld niet ver bij dit peredurehotel vandaan. Kom ik hekken door en ben perplex. Staan zeker 100 verschillende pioenrozen in de volle glorie en pracht te bloeien. Het rook naar de Bospolder......Insiders weten wat dit voor betekent. En als klap op de vuurpijl een hollandse molen en het keukenhof nagebootst Prachtige bloeiende tulpen en narcissen en Prunisbomen. Niet te geloven. Ik kon het niet droog houden. Pffff... veel tranen en emotie. Te veel, te veel voor een uitgeputte nederlander.

Als laatste de burocratie van China die me zo uitput en moedeloos maakt.
Ik kan geen gebruik maken van een internet cafe en de telefoon opwaarderen. Buitenlanders moeten hun paspoort tonen en men neemt geen genoegen met een copi. Discrimiatie???? Controle op illigaliteit???? Ik weet het niet. In het peperdure hotel mocht ik geen gebruik maken van de computer dus ben vandaag naar mijn twee sterren hotelletje terug gegaan waar de computer op mijn staat.

Vandaar dit verslag.

Na het schrijven van dit verslag komt er weer ruimte in mijn lijf en ga straks weer naar het prachtig stukje Nederland in China.

Veel liefs van Anneke















































  • 15 April 2012 - 08:31

    Maaike:

    An, mail me je telefoonnummer, dan bel ik je!!!

  • 15 April 2012 - 09:27

    Yvonne Bergsma Smith:

    Lieve lieve Anneke, Wat leef ik met je mee, moet even een paar flinke brokken wegslikken.
    Ik (zelf een ongeduldig vrouwspersoon, en veel te snel gefrustreerd als de dingen niet gaan zoals ik het graag wil) voel je frustratie en wanhoop, maar gelukkig ( ben ook niet blind voor de mooie dingen om me heen) weet ik dat je ook kracht kunt halen uit wat je om je heen ziet.
    Ik hoop dat je de geur van de pioenrozen intens in je hebt opgenomen.( kan daar aan terugdenken als je weer op een plekkie bent waar het niet zo mooi riekt) als ik je verhaal lees over de ontberingen terwijl je fietst, moet ik altijd denken aan wanneer ik naar mijn werk fietste en het regende weerseens flink en de wind het je zo moeilijk maakte dat je bijna geen meter vooruit kwam... Ooh wat werd ik dan boos en zong inwendig keihard ( of echt hard als ik me alleen waande) de tekst van ... Hoe sterk is de eenzame fietser, die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind, zichzelf een weg baant....misschien dat die jou ook een beetje kan helpen.
    En klagen we in holland niet ook over alle onzinregels, nou je verhaal laat ons toch maar mooi weer zien dat het hier niet zo slecht is. Soms moet ge maar tot 100(0) tellen. Een dikke smile opozetten en van binnen eens goed schreeuwen. En Anneke als je toch weer eens moet huilen, gooi er dan gewoon een schepje bovenop en huil extra hard, het duurt dan maar even voordat je er weer uit bent. Huilen kan ook lekker bevrijdend werken, kan je daarna weer lekker lachen. Ps mocht je nog een engeltje nodig hebben stuur ik je de mijne wel.

    Liefs en dikke knuffel Yvonne

  • 15 April 2012 - 09:43

    Angela:

    Hoi mama even vol houden ! Je bent Er bijna ! Even met de trein en dan gewoon naar
    huis toe fietsen. Groetjes Angela ps Tai chi heet het

  • 15 April 2012 - 09:54

    Renate:

    Oei, wat een heftige dagen en wat een belevenissen. Heel eng vind ik jou kerkverhaal, echt beangstigend. Verdrietig wordt ik door de burecratische tegenslag. Wat een naar leven hebben de burgers daar.
    Misschien is het goed vertoeven in de boeddistische hoek van deze stad. Een tempel bezoeken en het even emotioneel allemaal laten gebeuren. Je grote kans om de emotionele voorjaarsschoonmaak te houden. Triggers heb je ruim voldoende beschikbaar. Hmmmm,... Ga nog even denken.
    Anneke, ik voel met je me, in zo'n fase voel je je zooo eenzaam. Namasté. Renate

  • 15 April 2012 - 10:02

    Kim:

    Beste Anneke,

    Ik stond een aantal verslagen achter en heb er nu ineens een paar gelijk kunnen lezen. En ik sta weer ongelofelijk perplex. Wat krijg jij toch allemaal voor mekaar! Zoveel moed, volharding en optimisme en dat allemaal in één vrouwmens dat op haar eentje de halve wereld (ja zelfs China) rondfietst. Je zou absoluut voor minder af en toe een dipje hebben en wat traantjes wegpinken. Dat doe ik trouwens ook bij het lezen van jouw verslag. Hopelijk kunnen de molen en de bloemen de wolken om je hoofd weer doen opklaren. Maar dat lukt vast wel, een nieuw feessie dient zich weldra weer aan! Ik word hoe langer hoe meer apetrots dat ik de eer heb gehad jouw tijdens je trip heel even te ontmoeten!
    Buiten het feit dat het lezen van je verslagen een groot genot is, ben ik je ook ontzettend dankbaar. Dit zijn wijze lessen uit eerste hand! Mijn idee om even in m'n eentje China rond te reizen laat ik nu toch liever nog even bezinken...
    Hopelijk wordt het wachten snel voor iets bijzonders ingeruild. Maar daar zullen die engeltjes wel mee voor helpen zorgen. En alleszins, vanuit het Belgenland wordt er ook een portie vernieuwde energie jouw richting uitgestuurd!

    Heel veel lieve groeten,
    Kim Persoon (blond meisje aan de ontbijttafel in Jakarta)

  • 15 April 2012 - 10:49

    Janneke:

    Ha lieve Anneke,
    Goed dat je ook dit met ons deelt. Kunnen wij je met z'n allen een hart onder de riem steken en meer! Gooi het er allemaal maar uit hoor; is goed voor een mens (heb je me zelf geleerd!) Je rust nemen, energie opdoen (door de pioenrozen, de Chinese keukenhof) en dan vind je jezelf en het vertrouwen wel weer terug! We leven allemaal met je mee; dat je kunt volhouden heb je al menigmaal bewezen; de 'feessies' komen ook weer op je pad.
    'k Heb vanmorgen met het roeien zoveel energie opgedaan, dat ik graag wat naar jou toe 'straal'.
    Gaan we in het najaar samen de Reeuwijkse plas rond - lekker vooruitzicht??

    Houd je haaks lieverd. Dikke knuffel,
    Janneke

  • 15 April 2012 - 11:34

    Renate:

    Voor Maaike. Je hebt een vast nummer van Anneke nodig. Mobielgebeld worden in het buitenland kost geld. Nummer van het hotel bij voorbeeld. Afspreken hoe laat je belt. Succes

  • 15 April 2012 - 13:35

    Corine:

    Ha Lieverd,
    Vanuit mijn Goudse keuken lees ik je verslag en zou ook wel even in China willen zijn om je een dikke zoen te geven en je te laten weten dat ik an je denk en met je meeleef! Maar jeetje wat een hypocresie in China. Je was al bang voor deze obstakels. Desondanks laat je het er toch niet bij zitten. Je bent een echte die-hard maar die moet af en toe ook even zijn emoties kwijt hoor. Heel logisch maar dan wel rot dat je zo ver weg zit :-(
    Als we in het najaar op een Gouds terras zitten kun je vast ook wel weer de humor en van inzien en pies je (weer) in je broek van het lachen!
    Big Hug, Corine

  • 15 April 2012 - 14:14

    Leny:

    Hoi Anneke,
    Jesus wat een verhaal zeg, ongelooflijk wat een huters daar,
    Maak maar datje snel een vliegtuig pakt naar een betere fietslokatie, dit is toch niet meer leuk.
    Hou vol meissie.
    Van die pioenen kan ik hekemaal voorstellen dat je dan emotie even moet laten gaan.
    Zo zie je maar weer dat er altijd weer iets positiefs ook is.
    Meid hou je taai en veel succes met je verdere reis.
    Groetjes Leny

  • 15 April 2012 - 17:13

    Maureen:

    Lieve Anneke,

    Jeetje, wat een verhaal zeg, begon er zelf bijna van te janken.
    Kan me voorstellen dat je zo snel mogelijk weg wilt uit deze miljoenenstad.
    We leven hier allemaal met je mee, je bent een taaie en voordat je het weet zit je weer op het zadel.
    En de tranen laten stromen is ook wel eens lekker, het lucht in ieder geval erg op.
    Een dikke knuffel, Maureen

  • 15 April 2012 - 17:44

    Saskia P:

    He Anneke,

    Tjonge jonge. Heftige ervaringen. Ik hoop dat je in deze stad misschien nog een Nederlander tegen het lijf loopt om even je emoties te delen. Die zijn er, dat weet ik zeker. Maar ja, vind ze maar.
    En lukt dat niet dan hoop ik dat deze berichtjes je weer op vleugels doen fietsen. Eerlijk gezegd vind ik dat verkeer nog het allerengste. Kijk goed uit. Groeten Saskia

  • 16 April 2012 - 10:02

    Coby:

    Lieve Lieve Anneke,
    Wat een verhaal weer en ik kreeg tranen in mijn ogen door al je tegenslagen. Ik kan me zo voorstellen dat het dan ineens leeg is voor je. Het is veel en zwaar maar je hebt zoveel moois meegemaakt. Dit lijkt misschien nu even niet belangrijk maar denk aan je mooie herinneringen en naar waar je naar op weg bent. Energie lijkt nu op maar er is vast nog een beetje over.
    De pioenrozen en de molen zijn een teken die op het juiste moment voor jou kwam om je moed in te spreken. De engeltjes hebben je niet in de steek gelaten dus!
    Zorg goed voor jezelf en voel wat je nodig hebt. Als je dit leest is het wellicht al weer helemaal anders.
    Lieverd, je bent sterk, zo sterk als een beer maar nu stuur ik je toch wat kracht en liefde toe.
    XXX Coby

  • 16 April 2012 - 10:48

    Enny :

    Lieve Anneke,

    Wat een nachtmerries. Dat je dit zo mee maakt en in je eentje bent... Onvoorstelbaar . En knap dat je toch weer wat blijheid kan halen uit het Nederlandse tafereeltje wat ineens toch weer op je pad komt. Anneke, ik hoop heel erg dat je zo snel mogelijk de ellende in China achter je kan laten en weer door kunt naar betere oorden .
    Ggooi je emoties er maar goed uit en je komt vast weer serene plekjes tegen, waar je even bij kunt komen. Laat de engeltjes hun best maar blijven doen.....
    lieve groet, van Enny

  • 16 April 2012 - 11:15

    Miriam:

    Hoi Lieve An,
    Wat een verhaal weer, daar kunnen wij hier toch met de pet niet bij. Leef met je mee! Bedankt voor je lieve mail en weet dat we hier mee blijven leven met je. Haal het positieve er uit en geniet van dat kleine beetje hollands glorie dat je hebt gevonden. Wel grappig weer,zit je in de put, kom je dat tegen, eigenlijk wel weer geweldig.
    Met de taal daar zou ik gek worden, niemand die ook maar 1 woord over de grens spreekt. En dan die bureaucratie! Het blijft toch een communistisch land. Hoop dat je snel weer op de fiets zit en lekker kan peddelen.
    Wens je veel sterkte en maak er wat van de komende dagen, voor je het weet zit je in Europa en kan je er om lachen. Wat moeten wij alles toch waarderen, als je het zo hoort.
    Lieve knuf Miriam

  • 17 April 2012 - 09:54

    Ineke:

    Lieve Anneke,

    Wat een ervaring!! Ben wel heel benieuwd naar de inhoud van die preek; Op de pioenengeur moeten we hier nog even wachten maar ik herken je ervaring: is de tijd daar dan passeert mij geen pioen of ik inhaleer! Hou je haaks en zet 'm op. Petje af!

    Liefs Ineke

  • 17 April 2012 - 20:30

    Anne-Marie:

    He lieve Anneke,

    Het is weer een tijdje geleden dat ik je verhalen heb gelezen, dus het werd weer hoog tijd. En dan zo'n verhaal. Ja, zo maak je toch van alles mee Anneke.
    Ik kan me voorstellen dat het je zwaar kan vallen, maar als ik het zo allemaal lees vind ik het toch wel heel bijzonder. Net als Maxima; dat kan toch ook niet iedereen zeggen!!
    Ook bijzonder zo'n stukje polder daar in China. En dat terwijl het hier ook voorjaar is (ook al zou je het nu niet zeggen..), allerlei bloemen en struiken die in bloei komen te staan.

    Ik vind het wel grappig. Af en toe ga ik nou ook op de fiets naar m'n werk en dan moet ik aan jou denken op je fiets. Alhoewel die ontberingen me bespaard blijven.

    Lieve Anneke, je bent een volhouder, dus nog even sterkte en toch ook een hele goede tijd maar weer toegewenst. (en als het om een gouds terrasje gaat, dan sluit ik me graag aan!)

    Liefs en een hele dikke zoen,
    Anne-Marie

  • 18 April 2012 - 08:44

    Elly:

    Het klinkt als een "duivelse gospel" die kerkdienst Anneke. Pff blijven rare lui he die chinezen, ha, ha.
    Wat heerlijk dat je weer energie uit de Nederlandse tuin kan halen. Vrijdag en zaterdag is er weer bloemencorso van de bollenstreek, zal aan jou denken als ik er naar sta te kijken.
    Hou vol, je kan het!
    Liefs Elly

  • 19 April 2012 - 12:51

    Karel Vlasveld:

    hallo anneke jonge waaar gaje nu heen rusland jij krijg er maar geen genoeg van he fietse fieten en fietsen is er nou nooit een moment dat je denkt fiets weg op naar gouda??in battambang kreeg ik al bewondering ennu steeds meer wat een klasse van jou'ik ben gek op fietsen;bv''rond de reeuwykse plassen: en naar de kaasmarkt in gouda; ik sta als ik de dag weet wanneer jij op schiphol aankomtik er sta.nou anneke het is hier zo vlak voor koninginnedag maar pet weer.regen en koud. zeg voor 30april heb jij toch wel je oranje hoed bij je? wand koninginnedag in rusl;;lijk me leuk en ik verwacht dan wel een leuke foto van je.nou anneke weer de groetjes van mij karel dus uit bodegraven[bijgouda]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Zhengzhou

Op weg

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Uitzending Televizie : Gouda stad. 5-11 november.

19 September 2012

geweldige thuiskomst in Gouda

31 Augustus 2012

Op de Alpe-d Huez

22 Augustus 2012

aankomst in Nederland

22 Augustus 2012

Balen waar ben je nu is een zooitje
Anneke

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 192562

Voorgaande reizen:

09 Februari 2010 - 28 December 2013

Op weg

Landen bezocht: