Beijing, een geweldige stad - Reisverslag uit Beijing, China van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu Beijing, een geweldige stad - Reisverslag uit Beijing, China van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu

Beijing, een geweldige stad

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 Mei 2012 | China, Beijing

Lieve allemaal.

ja, eindelijk iets positief over China. Beijing is geweldig. Maar de ambtenaren, zeer, zeer streng en strikt. brrrr.... Een schone, grote, ruime, modene stad met vele, vele oude momumentale gebouwen. Prachtig. Ik moest nog twee visa aanvragen voor Rusland en Mongolie, Dit moest eerst gebeuren. Natuurlijk weer erg veel stress maar krijg zo wel de mogelijkheid om de hele stad te zien. Met een taxi van bureau naar bureau,en weer terug en weer terug, wat een gedoe zeg, maar donderdag had ik beide visa in mijn pocket en de ticket voor de Transsiberie expres naar Moskou.Het is nog nooit zo snel gegaan Wat een rust en nu van de stad genieten. Woensdagochtend 8 uur vertrek ik met de trein richtig Europa!!!!!! Wie had dat. dat gedacht toen ik ruim twee jaar geleden aan deze tocht begon, maar het lukt. Voor 10 dagen een visum voor Rusland, dus dat is hopelijk voor de laatste keer een stressgevoel wat betreft de ambtenaren. De fiets met fietstassen staan al op het station op mij te wachten. In verband met 1 mei is hier een vakantie dus heb ik maar gezorgd dat de fiets bijtijds op het station staat. Ik met fiets, helm op en fietsbroek aan naar het station. Volgens mij vervoeren ze niet zo vaak fietsen naar Moskou. De dame achter de bali zei in het Russisch dat dit niet kon. Ik knikte ja, ja en was heel zeker van mezelf dus dat straal ik dan ook uit. . Er werd een Russische man bijgeroepen die ook Engels sprak. Hij zag de fiets met bagage en zei tegen mij. Yes, yes Wouw.......! Great!!! Hij ging in het Russisch in gesprek met de dame en het lukte. Ik voelde me dubbel analfabeet. Chinees en Russisch, niet te begrijpen maar het nonverbale gedrag is hetzelfde. Gelukkig maar anders begrijp je helemaal niets van. Ik vulde mijn naam Anna in, hij glom helemaal. Dat is een Russisch name en was 9 jaar later op mijn verjaardag geboren. Nou, de klik lag er dus. Geweldig. Alles in folie geplakt en nu staat het ijzeren paard te wachten tot maandagochtend om samen met mij mee te mogen reizen naar Rusland. Kom ik die man later in de stad tegen, niet te geloven. We hebben een praatje en hij geeft mij een telefoonnummmer van zijn vriend in Petersburg die ook fietser is. Nou, weer een engeltje op de weg. Want hoe dan ook, hoeveel ervaring ik nu ook heb, het blijft spannend weer naar een ander land en andere regels. En er zijn maar 10 dagen te besteden in Rusland. maar alles komt goed!!!!
De gehele treinreis duur 6 dagen waarvan 4 dagen in Rusland, dus dan zijn er nog 6 te besteden. Dit moet lukken. De treinreis van Zhengzhou naar Beijing was goed met een saai landschap. Wat was ik blij dat saaie stuk niet te hoeven fietsen. De fiets lekker op het station laten slapen en 2 dagen later opgehaald. Eerst naar de Nederlandse ambassade om de nieuwe creditcard op te halen die mijn schoondochter gestuurd heeft. Erg fijn, weer Nederlands te spreken, mij kaken deden het bijna niet meer. En dan op de fiets de stad in. Geweldig, wat een eer. Prachtige grote gebouwen en brede wegen. Breed de ruimte voor fietsers en geasfalteerd!!! Weer een heel iets anders dan de bagger en hobbels. Een hotelletje aan de rand van de verboden stad gevonden in een smal oud chinees straatje. heel, heel erg leuk, aardige mensen en alles op loopafstand. Zeker aan te bevelen voor mensen die naar Beijing willen. De laatse 4 dagen de toerist uitgehangen want de Chinesemuur moest nog beklommen worden. Geweldig, Een trip geboekt naar een apart deel van de muur waar het niet zo heel erg druk is, naar boven geklommen een een stuk van de muur was te overzien. Geweldig. Boven waren niet veel mensen en had tijd voldoende om alles tot me te laten komen. Wat een geschenk!!!!
Eerder het nieuw moderne Operagebouw bekeken. Architectonisch een geweldig kunstwerk. Zeker meer dan de moeite waard. Gewandeld op het verboden plein. (Vandaag 1 mei, was het zo druk, ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien en die leven allemaal, hebben gevoel, emoties, moeten eten en p.....pen. niet te geloven. Vanaf een terrasje de sfeer bekeken. Een mierenhoop. Een silkfabriekbezocht , en naar het Olypisch dorp geweest. Jammer, van dit sportdorp is een soort Disneypark gemaakt. Alleen het zwembad was toegangkijk voor publiek. met golfslagbad en al. Viel mij eigenlijk tegen. De atletiekhal en vogelnest was afgesloten en overal commercie. heeft echt niets meer met sport te maken.

En als klap op de vuurpeil de Verboden bezocht,ontzettend imponerend. Wat een prachtige gebouwen. Gisterenmiddag naar de tempel of Heaven, zeer, zeer indrukwekkend. Voor mij een van de mooiste tempels van de wereld. En als extraatje een gratis volks concert. Mensen, mannen en vrouwen komen in de namiddag bij elkaar om muziek te maken, te zingen en te dansen naast de prachtige tempel in het schitterende park. Prachtige stemmen en geweldige sfeer. Zomaar weer een geschenkje uit de hemel. Ik als enige blonde vrouw trok wel de aandacht. Tijdens een prachtig gezang onder prachtig bloeiende chinesekersenbomen voelde ik me gedragen door deze mensen, het voelde al een ballade naar mij.;"Sorry voor alle smerig en vuiligheid in China, je bent welkom.
" Dit straalde ze echt uit. geweldig!!! Het voelde warm en gedragen. Met een concert vanavond in de concerthal van de Verbodenstad sluit ik China af. Een land met op ups en douws zoals wel te lezen is de verslagen maar zou het voor geen geld willen missen.
Toch weer een feessie.!!!!

Ik heb geen idee wannneer er weer een mogelijkheid is om een verslag te schrijven. In Moskou? Petersburg? Estland??? Ik weet het niet. maak je niet bezorgd als er even geen verslag is, alles komt goed. vanaf Estland richting Nederland op de fiets , en nooit, nooit meer een visum aanvragen.!!! wat een vrijheid.

Hopelijk lukt het plaatsen van de foto's ik ga het proberen.


Een laatste Chinesegroet van Anneke (neuzen? )


















  • 01 Mei 2012 - 06:11

    Jolanda Van Dongen:

    Ik lees je hele verhaal, terwijl de regen werkelijk naar beneden stort op de Lange Dwarsstraat! Gelukkig gisteren een droge en zonnige koninginnendag gehad.
    Blij dat je nu echt aan het genieten bent van China. Wat een prachtige stad: Beijing! Fijn dat het ook lukte de foto's te plaatsen. Vergeet je niet nog een keer Peking eend te gaan eten!!! Goede reis verder en tot snel.

  • 01 Mei 2012 - 06:53

    Maureen,:

    Hoi Anneke,

    Wat een schitterend verhaal en geweldige foto's, wauw!
    Goed te lezen dat uiteindelijk het toch allemaal goed gekomen is in China met als beloning de geweldige stad Beijing.
    Ben gisteravond terug gekomen uit Denemarken en heb daar een beurs gedraaid.
    Ook een prachtig land, zeer relaxed en uitermate geschikt om te fietsen.
    Wens je een hele fijne treinreis toe en geniet nog even van het laatste traject van je reis.
    Hug, Maureen

  • 01 Mei 2012 - 09:01

    Leny:

    Hoi Anneke,
    Wat een fantastisch positief verhaal. Zo sluit je China toch wel met een goed gevoel af.
    Nu op naar Moskou en Petersburg. Ben er erg benieuwd naar.
    Je foto's zijn goed overgekomen, echt hardstikke leuk, zo krijg ik een goeie indruk van Beijing.
    Gisteren met koniginnedag is het hier stralend weer geweest, vannacht en vanmorgen goot het uit de hemel. Hopelijk wordt het vanmiddag nog wat droger, dan kunnen we met Daan nog even naar de tuin, die 2 nachtjes bij ons is vanwege de meivakantie.
    Anneke tot gauw weer schrijfs, groetjes Leny

  • 01 Mei 2012 - 09:36

    Marian Elia:

    Hoi Anneke,
    weer vol plezier je laatste verslag (tot nu toe dan) gelezen.
    Heb in october mijn aow gekregen en je bevestigt mijn gevoel: het leven begint bij 65!
    Wat goed om je zo fit en energiek op de foto's te zien, en wat knap dat je al die tegenslagen toch maar overwint, en zo intens van alles kleine, mooie dingen geniet. Zoals dat concert in het park.
    Die twee jaar zijn anders wel omgevlogen, wat gaat de tijd snel.
    Een heel fijne reis door Rusland etc gewenst....De reis per Transsiberie-express schijnt al een avontuur op zich te zijn. Mongolie is qua steppe heel indrukwekkend schijnt het. Wij dromen met je mee!
    Lieve groet van Marian Elia.

  • 01 Mei 2012 - 17:08

    Dries:

    Hé dame, je gaat opeens wel erg snel richting west-europa en je moet nog tot september, hoor......

    veel liefs en een gezegend vervolg van je reis

  • 01 Mei 2012 - 19:39

    Jeannette:

    Wat een geweldig verhaal weer en wat een prachtige foto's.
    Nu op naar je volgende avontuur :) succes meid en blijf genieten!
    groetjesssssssss

  • 01 Mei 2012 - 20:26

    Maaike:

    NOOIT meer een visum aanvragen? Laat me niet lachen, geloof er niets van :) Maar keep on dreaming jij, we zullen zien....
    Als blonde godin gedragen op de muziek, dat klinkt geweldig. En zeker een beloning na de laatste weken modderen en afzien.
    Hier Koninginnedag achter de rug, weet je nog wie dat is? Oranjebittertje gedronken daar?
    He An, ben benieuwd naar je treinreis. Misschien het boek van Agatha Christie lezen, lekker om in de sfeer te komen. Is weer eens wat anders dan zo'n toeristenboekwerk!
    Volgende fase, zet m op! veel liefs, Maaike

  • 02 Mei 2012 - 20:27

    Serge:

    inderdaad, nooit meer een visum aanvragen ... ik weet gewoon dat je dat niet gaat lukken :)
    De baltische landen zijn erg gastvrij; hoewel onze ervaring is dat lang niet iedereen engels spreekt, doet de jeugd dat wel. De wegen zullen je mogelijk nog verbazen, aangezien enkele jaren geleden zelfs doorgaande wegen nog grind/gravel/steenslag wegen waren, maar wellicht heeft het Europese schip met geld hier ook gepleisterd.
    Succes met het stukje naar Sint Petersburg en in Europa weer 'gewoon' regelmatig en accuraat schrijven hoor! Je wilt toch niet in een dooie straat thuiskomen?

  • 03 Mei 2012 - 09:10

    Elly:

    Hoi Anneke, vandaag ben je met de trein vertrokken, 4 dagen onderweg, maar dan ben je weer een heel stuk dichterbij!
    Jij en nooit meer een visum aanvragen, dat gaat vlogens mij moeillijk voor je worden. Ik denk dat je straks na een half jaar thuis weer op pad zal gaan, wie houdt je tenslotte tegen? en je hebt nog gelijk ook.
    Geniet van de bijzondere treinreis en de fietstocht naar en door Europa.
    Denk aan je.
    Liefs Elly

  • 05 Mei 2012 - 12:10

    Renate:

    He, die Anneke,
    Je komt er! Geweldig! Veel plezier met de TSE! Valt zeker veel te beleven
    Groet Renate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Op weg

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Uitzending Televizie : Gouda stad. 5-11 november.

19 September 2012

geweldige thuiskomst in Gouda

31 Augustus 2012

Op de Alpe-d Huez

22 Augustus 2012

aankomst in Nederland

22 Augustus 2012

Balen waar ben je nu is een zooitje
Anneke

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 192568

Voorgaande reizen:

09 Februari 2010 - 28 December 2013

Op weg

Landen bezocht: