Cultuur en spiritualiteit. - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu Cultuur en spiritualiteit. - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu

Cultuur en spiritualiteit.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

12 Mei 2012 | Rusland, Moskou

Lieve allemaal. Momenteel ben ik al in Narva , Estland, Europa en zit midden in een cultuurschok.
Daarover later meer , natuurlijk eerst de belevenissen van de prachtige onvergetelijke Trans Siberie treinreis en de prachtige indringende belevenissen in Moskou. Weer heel, heel veel bij elkaar. Laat ik bij het begin beginnen.
De start met de trein was erg spannend. Waar is de fiets, zouden ze alles in de trein gezet hebben.
Ze garandereede me dat alles dik in orde was maar mocht de fiets niet zien. Dus vertrouwen hebben is dan het eerste vereiste. Wat had ik een mazzel. Ik had een vierpersoons cabine voor mezelf alleen, en naast mij een groep reizigers uit Australie. lekker zitten kletsen en zoveel genoten.
Het is lente hier en de natuur is denk op zijn mooist. Wat prachtig dit landschap zomaal langs te laten glijden en alleen maar opslurpen al die natuurschoon. De steppe in Mongolie, onvergetelijk. Rondom is de horizon en prachtige rodebruine aarde met glanzend strogras. Ik kan het niet weergeven maar prachtig. De zon gaat rood onder , koeien, wilde paarden, schapen, wolken enz, Alle schoons wat een mens maar kan bedenken. En dan het slapen. Wat een ervaring, op de kadans van het schommelen van de trein. Een ervaring op zich. De grens Rusland Mongolie midden in de nacht. Omdat er van mij ook bagage stond in de bagagewagon moest een en ander op het douane kantoor geregeld worden. Ik moest midden in de nacht mee naar een Russisch kantoor op het perron. De nodige stempels moesten worden gegeven. En nou maar hopen dat de fiets erin staat. Een film op zich. Ambtenaren met die prachtige uniformen en schitterende petten op. Midden in de nacht, heldere lucht, volle maan en prachtige sterren en ik alleen op het peron terug naar mijn bedje. Een film op zich. Als men achter de schermen een en ander wilt bekijken moet je gewoon met de fiets de wereld rondgaan. Echt, je maakt de schitterenste dingen mee.
Rusland, zeer indrukwekkend. de zon komt rood op en er ligt nog sneeuw.
Onbeschrijfelijk mooi. Het Baykal lake Onbeschrijfelijk mooi, zomaar een impressie maar alle woorden doen hier tekort aan. Het meer, net zo groot als Nederland met sneeuw en ijs. mannen lopen nog op het smeltende ijs , ijschotsen, blauw water, groene glans op het water, aan de andere kant van de cabine sneeuw op de bergtoppen, heldere blauwe lucht. Mensen, ik had het zo druk met om mij heen kijken, zoveel moois en de trein gaat dan wel erg snel. Op fiets stap ik gewoon effe af als de natuur me overvalt, maar de trein gaat maar verder en verder.Miljoenen sneeuwwitte spierwitte berkenstammen als lucifer stokjes in het kale landschap. Zelfs het kleinste takje lijkt witgekalkt. Niet te geloven. Dit alles is een kleine indruk van deze prachtige onvergetelijke treinreis. Er is zoveel over te vertellen een feessie.

En dan na 5 dagen aankomst in Moskou. Die man in China had mij aangeraden zo snel mogelijk een treinkaartje te kopen voor richting Petersburg en de fiets op het perron te laten staan. helaas, een foute keuze. Na het kopen van een treinkaartje was de wagon met fiets en al verdwenen. Niemand wist waar hij was en ze verstonden geen Engels. Gelukkig had ik de dag ervoor de fiets in de wagon zien staan dus wist ik zeker dat hij in Moskou was. Ik mee met een stationbeambte met zo\n prachtige pet op naar de rangeertreinen. 20 km vanaf het station. zwerven tussen de treinen om de juiste trein te vinden, en na 2 uur eindelijk het fietsstuur weer in mijn handen. Wat een geluk Wat een operatie, maar weer gelukt.

Moskou, te eniverend en zeer indrukwekkend. Te mogen wandelen op het rode plein ,9 mei Paradedag en dan zeer veel prachtige musea en kerken. orthodoxe kunst en diensten, prachtig Russische mannenkoren tussen de Russische Iconen. Zo veel, zoveel. zeer, zeer indrukwekkend. Wat een geschenk om hier te mogen wandelen en me te verliezen tussen de Fresco\s en Iconen. In waande me in de hemel, kippenvel, kippenvel. Het Kremlin, de zon die de torens laten stralen en de Kathedraal op het Rode plein. Teveel indrukken, zoveel, bijna niet te bevatten. Woorden schieten tekort

Lieve allemaal. De treinreis en Moskou heeft zeer veel indruk op mij gemaakt en heb gewoon eventjes de tijd nodig gehad voor mezelf. Hier gisteren boodschappen gedaan en betaald met de euro en de creditcard werkt ,alles, is hier gewoon te koop. Alles schoon, hollandse tomaten hollandse tulpen en komkommers, koffie, geen noedelsoep, fluimenspugende mannen meer, niet meer eten met stokjes maar gewoon met mes en vork, blonde mensen met blauwe ogen, kortom weer terug in Europa. Vanmiddag de fiets weer even knuffelen, ketting smeren, banden oppompen en morgenochtend weer op het stalen ros richting Gouda.


Gelukkig is hier internet en telefoon een normaal ding, dus na een paar dagen weer een nieuw verslag van deze schitterende terugreis naar nederland.

De zon schijnt hier en het is 10 graden uitstekend fietsweer.


O,ja deze computer is heel erg traag en foto\s plaatsen zal niet lukken maar wat in het vat zit verzuurd niet. Het komt allemaal goed.

























  • 12 Mei 2012 - 10:48

    Maureen:

    Lieve Anneke,

    Wat een geweldig verslag, zag het helemaal voor me hoor, je hebt het perfect beschreven.
    Kan me heel goed voorstellen dat dit een enorme impact op je heeft gehad en dat dit tijd nodig heeft om allemaal te verwerken.
    Ik wens je nog heel veel plezier met de laatste ''loodjes'', voor dat je er erg in hebt rij je Gouda binnen.
    hoop je snel te zien, hug Maureen

  • 12 Mei 2012 - 14:35

    Nel Ge:

    Lieve Anneke, ik heb er geen woorden voor ,wat een belevenis,en wat ben jij een sterke vrouw.petje af nou ja doe maar velen petjes af. Rusland is helemaal nieuw voor me ,maar met de verhalen van Nicole kan ik je helemaal volgen.Hier wil het maar geen voorjaar worden maar wie weet wat voor mooie zomer we krijgen .Ik moet je even de groeten doen van Ien ,zij is volop aan het verhuizen en de laptop is nog niet aangesloten,maar het gaat verder goed met Ien.
    Nu Anneke we gaan aftellen hoor,nog heel veel rij plezier .
    Liefs Ge en Nel.

  • 12 Mei 2012 - 15:07

    Leny:

    Hoi Anneke,
    Wat zal jij genoten hebben, als ik dit zo lees geniet ik helemaal mee.
    Fantastisch allemaal.
    Toch wel fijn zeker, weer op Europese bodem te zijn, maar China had je toch ook niet willen missen zeker.
    Zo heeft iedere cultuur iets anders te bieden.
    Geniet nog lekker verder en tot schrijfs.
    Groetjes Leny

  • 12 Mei 2012 - 17:13

    Maaike:

    Ha An, je bent al 'bijna' thuis!!! Hoe voelt dat nou? Wat zal dat afkicken worden om weer lekker truttig in je huisie hier een feesie te vieren :) Maar zover ben je nog niet, wie weet zit er wel een venijnig staartje aan deze mega-onderneming van je, en ontdek je hoe prachtig Europa is. Wie weet zijn hier ook nog wel leuke mannetjes met mooie pakjes an. Sorry, ik ben melig, zaterdagavond, wijntje op etc.....Gaan wij straks ook doen als je terug bent, en dan gezellig een avond lallen ok?
    Geniet van al die 'gewone' dingen die je nu tegenkomt, maar vast ook nog wel bijzondere gebeurtenissen en vergezichten ookal ben je 'bijna' thuis. Graag blijven delen, dan genieten wij nog lekker even mee! Trapse!! liefs, Maaike

  • 13 Mei 2012 - 08:30

    Karel Vlasveld:

    allemachtig anneke wat een fantachtich reisverslag ik heb altijd gezegt dat ik je dat nooit na zal
    doen maar nu ik dit lees begind het welte kriebelen .wat geniet jij hier van zeg, na al die avonturen in china cambotja.thailand, enz;;enz;;nu weer een beetje europees maar toch anders.
    als ik jou was doe maar rustig aan om in gouda te komen. wand het weer is nog steets niet veel.
    al hoewel het begind langzaammerhand beter te worden'. en boven dien als je weer terug bend ga ik je verhalen missen. en vooral omdat wij je persoonlijk ontmoet hebben.wand wij kennen je.
    klein beetje .jou doorzettings vermogen. fantachtis nou anneke sterkte en geniet nog maar een poosje. en verwen ons maar even nog met deze prachtige verhalen.groet van
    karel.uit bodegraven[bij gouda:;;;]

  • 13 Mei 2012 - 11:19

    Miriam:

    Lieve Anneke,
    Wat een verhaal en hoe geweldig!!!!!! Wat wij deze week op tv hebben gezien, heb jij gewoon in levende lijve meegemaakt, fantastisch. Rusland trekt me niet, maar Moskou lijkt me wel heel mooi en indrukwekkend en dat klopt dus ook als ik jouw verhaal zo hoor.
    Ik denk vandaag extra aan je omdat het hier moederdag is en ik je toch de stoerste, dapperste en sterkste moeder vind die ik ken.
    An, heel veel plezier en sterkte met de komende reis, Gouda wacht op je en wij ook!
    Laat alle indrukken even bezinken en neem lekker even de tijd.
    Tot horens en een dikke knuf van mij.
    Liefd Mir

  • 13 Mei 2012 - 17:13

    Enny:

    Ha Anneke,
    Wat een bijzondere belevenissen weer.
    Op mijn verlanglijstje staat een treinreis met de Trans Siberië Expres en na jouw beschrijvingen staat deze wens bovenaan met stip !
    Nu wordt het voor jou allemaal weer iets gewoner en langzaam wennen en iets minder avontuur, maar wie wet wat je allemaal nog tegenkomt onderweg naar Nederland.
    Ik blijf ook deze laatste etappes bijzonder vinden en lees graag weer mee.

    lieve groet uit Rotterdam,
    Enny


  • 14 Mei 2012 - 12:35

    Jolanda Van Dongen:

    Hoi Anneke,
    Wat een hoop te vertellen! Ik lees dat het teveel is om allemaal helemaal op te schrijven, maar zelfs de samenvatting brengt je emoties goed over. Een stuk minder ver van je vandaan dan de laatste maanden zit ik, ook met kippenvel, achter de computer je verhaal te lezen. Het klinkt ontzettend mooi en ik ben reuze benieuwd naar de foto's. Jeetje zeg...weer in Europa...nog even en je bent weer in de Lange Dwars...

  • 14 Mei 2012 - 21:13

    Hennie:

    Heb je Lenin nog bezocht of was de rij wachtenden te lang naar je zin? Wat heerlijk dat je weer in Europa bent gearriveerd. Hier nu komende week een vrije ( hemelvaart ) dag en komende zondag gaan we weer een fikse wandeling maken in de omgeving van Weesp. Heel veel groeten, Hennie

  • 15 Mei 2012 - 09:16

    Corine:

    Ha Lieve Anneke,

    Wat een ervaringen weer allemaal. Nou aan de Bortsj (schijnt een Russiche delicatesse te zijn (die je gewoon met een lepel kunt eten, haha.) Je kunt het natuurlijk ook met chopsticks proberen maar dan ben je wel even bezig.
    Wat een bijzonder reis met de trein bijna een heel continent door. Het is nauwelijks voor te stellen, en ook heerlijk voor je dat je weer op een gemakkelijker manier kunt communiceren. Dat zal wel weer een verademing zijn na je China ervaringen.
    Nou ik wens je vanuit Gouda heel veel mooie en vooral veilige kilometers door Europa. overigens rijden ze hier soms ook als maniakken, dus blijf op je je hoede maar vooral ook heel erg genieten. Wij gaan naar Portugal, mocht ik nog een paar ooievaars voor je tegen komen dan leg ik die natuurlijk wel even voor je op de gevoelige plaat.
    Hele dikke zoen,
    Corine

  • 16 Mei 2012 - 02:14

    Ton:

    Hoi Anneke,

    Hou vol je bent er bijna, geweldig!

    Reis voorzichtig,

    Groet, Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Op weg

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Uitzending Televizie : Gouda stad. 5-11 november.

19 September 2012

geweldige thuiskomst in Gouda

31 Augustus 2012

Op de Alpe-d Huez

22 Augustus 2012

aankomst in Nederland

22 Augustus 2012

Balen waar ben je nu is een zooitje
Anneke

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 192565

Voorgaande reizen:

09 Februari 2010 - 28 December 2013

Op weg

Landen bezocht: