Estland heeft mijn hart gestolen - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu Estland heeft mijn hart gestolen - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu

Estland heeft mijn hart gestolen

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

21 Mei 2012 | Estland, Tallinn

Lieve allemaal.

Wandelvrienden, fietsers en natuurliefhebbers en iedereen, als je van fietsen wandelen, vogelen en de natuur houdt is dit het land waar je moet zijn, maar als je grootste verlangen bergen beklimmen is, ja, dat wordt dan moeilijk want Estonia heeft geen Ayersrock of Kings canon maar wel de grootste zwerfkei van Europa en geen broedende Pelicanen maar wel in ieder dorpje een gezellig ooievaars gezinnetje in hun mandje boven het dorp uitstekend en ook is de kakubaru, Belbirds of Emu is hier niet te vinden wel de Merel, de Koekoek en de Specht en duizenden vliegende Brandganzen. Er zijn geen Bananen of Palmbomen maar (gelukkig) wel de ontluikende Els, Linde en knotwilg. Ook de Kangaroe en de Krokodil is hier niet maar wel kan je beren en wolven en lyxen tegenkomen. (nog niet gezien hoor). De metershoge termietentorens zijn hier ook niet maar wel meters hoge mierenhopen met miljoenen mieren die heel hard aan het werk zijn. De prachtige tempels en moskeeen heb ik hier niet gezien maar wel van verre af de spitse christelijke kerktorentjes, naar de romantsche witte stranden moet je zoeken maar wel is iedere avond het bijzondere witte nachtlicht te bewonderen. Weet je, het wordt hier niet donker, het blijft een beetje licht. heel bijzonder. Slingerende Lianen in de bomen zijn er niet maar wel het bijzondere Baardmos en Sluiermos aan de oude boomstammen. Zo schoon en helder is hier de lucht, De tropische onweersbuien en stormen zijn hier ook niet maar wel een hele straffe Noordwester en dat is hard werken en trappen tegen de wind. Ook geen Lotusbloem Hibiscus of Orchidee maar wel het Speenkruid Paardebloem, duizenden sleutelbloemen, voorjaarsanemoon,wit geel en paars , kleinhoefblad, felle en Dotters die het landschap tot adembenemend maakt, een grote bloemenzee met de prachtige felle kleuren.En zowaar de eerste fluitkruid komt tot bloei. Wat was ik bij. Toch nog Fluitekruid. Ook is de Dolfijn en Walvis en zwarte zwaan hier niet maar wel de scholekster, meeuw en de witte zwanen pikken hun wurmpjes uit de zeebodem
Kortom soms waan ik me in de Nederlandse polders, Terschelling,Krimpenerwaard of bossen maar als ik dan weer boodschappen moet doen praten de mensen zo raar en versta ik er nog steeds geen bal van. Dat betekent nog een paar duizend kilometers peddelen.
Om slaapplaatsen te vinden staat kreativiteit boven aan de plank want ik heb geslapen in een sporthal, sauna en een fabriekshal. Toch overal schoon en erg, erg gastvrij.
Ik ben nu aan een schitterend strand aan de Golf van Finland en ben iedere keer weer overrompeld door de prachtige natuurschoon.

Met deze korte samenvatting van de reis besef ik weer eens heel duidelijk dat het een geschenk is en blijft om dit te mogen en kunnen doen en het blijft gewoon een feessie.


lieve Estonische groet van Anneke












  • 21 Mei 2012 - 08:39

    Renate:

    Wat fijn Anneke, dat Europa je zo lief onthaald met moois. Mooie overgang. Ik denk dat de aziaten hier ook zo binnenkomen en onze natuur mooi vinden. Het is maar hoe je het bekijkt. Alles valt heel klein terug te brengen. Met welke ogen en gevoel aanschouwen HET . Goede reis verder
    Groet Renate

  • 21 Mei 2012 - 09:21

    Miriam:

    WELKOM TERUG IN EUROPA! Het is toch eigenlijk mooi dat je zoveel verschillen hebt op de wereld en dat toch alle mensen vriendelijk en behulpzaam kunnen zijn.
    Op dit moment begint het hier eindelijk een beetje zomer te worden, zit heerlijk in het zonnetje op het balkon en het blijft voorlopig zo, 23 graden. Veel fietsplezier verder en geniet van de mooie natuur, succes en tot je volgende verslag.
    Liefs mir

  • 21 Mei 2012 - 15:42

    Karel Vlasveld:

    hallo anneke hier weer een berichtje uit bodegraven.wat heb jij het naar je zin .je komt zo weer een beetje in de nederlanse sfeer. nou hier is het nu eindelijks aan het zomeren. lekker zonnetje graatje of 22 dus lekkernaar de reeuwijkse plassen of het goudse hout.maar anneke geniet jij maar lekker en nog heel veel spannende avontuuren. dan hebben wij ook wat te lezen. nog veel sterkte en succes gewenst door mij karel van vlak bij gouda..

  • 21 Mei 2012 - 17:49

    Maaike:

    Hoi Anneke, wat klinkt het allemaal heerlijk (behalve die stevige Noordwester dan), tja als je er maar oog voor hebt is Nederland ook geweldig.........maar daar ben je nog niet. Leuk, vertel eens verder over je slaapplaatsen! In een sauna heb ik ook wel eens geslapen, maar een sporthal....
    Laatste nieuws: Robin Gibb (van de zingende broertjes) is overleden, 62 jaar. Vorige week Donna Summer, ook 62. Allebei kanker. Fiets jij dus maar lekker gezond verder, en zing in gedachten een deuntje van hen. liefs, Maaike

  • 21 Mei 2012 - 19:13

    Janny:

    Speciaal voor jou deze lenteboden. Wat een bofje dat de natuur in Estland wat later is. Je fiets de verkeerde kant op wat betreft de wind, maar toch niet omkeren hoor. Ik wil je binnenkort weer in het echt mee maken.
    Ben net terug van een week Kos, de zee is daar nu al heerlijk om in te zwemmen. In de Golf van Finland is het waarschijnlijk nog te fris om door te gaan!
    Zomerse hollandse kus

  • 22 Mei 2012 - 08:15

    Serge:

    Afgelopen dagen begon ook hier echt de zomer. Het fluitekruid staat ook hier op sommige plaatsen nog volop in bloei; steeds meer thuis dus. Wat ik erg leuk aan je verslagen vond tot nu toe is dat mijn zusje ook in zuid oost azie was/is, terwijl jij er ook was. Zij, achterin de twintig en jij achterin de zestig. Leuk om de verschillen in beschrijving en beleving te lezen, al dan niet veroorzaakt door de verschillen in reismethode (fiets + trein versus vliegtuig+trein+bus)
    Maar zij reist niet in europa, dus inmiddels zijn de verschillen erg groot geworden. Ik begin me al bijna op te maken voor een huisje aan de overkant dat weer gewoon bewoont is.
    Ben benieuwd hoe je verder gaat; via Scandinavie of via de andere Baltische landen en Polen.
    Geniet, ruik, snuif, voel, zweef en bovenal: leef!
    Maar daar maak ik me geen zorgen om, hoor.

  • 22 Mei 2012 - 10:51

    Elly:

    Het kan niet op met genieten he! Heerlijk voor je dat je een beetje voorjaar meepikt! Zo kom je weer terug in de seizoenen van Europa, want wat moet je toch zonder de seizoenen? Fijn dat je steeds dichter in de buurt komt Anneke.
    Ik heb afgelopen zondag mijn 50e verjaardag gevierd met veel familie en vrienden om me heen. Een vriendin ontbrak, maar had daar een hele goede reden voor en ik weet dat zij in gedachten .......toch?
    Geniet nog maar even verder van het hoge noorden, zolang je maar blijft afzakken!
    Blijven trappen he!

    Liefs Elly

  • 22 Mei 2012 - 10:51

    Maureen:

    Lieve Anneke,
    Wat heerlijk als je zo onthaald wordt door die prachtige natuur.
    Gelukkig heb je er oog voor en kun je ervan genieten en blijf je, je nog steeds verwonderen.
    Ik heb eindelijk, na jaren, een pimpelmeesje kunnen betrappen op het punt van uitvliegen.
    Er hangt een mezenpot op mijn balkon, waar ik elk jaar één of twee nestjes in heb.
    Maar ik had de jongen nog nooit uit zien vliegen, nu dan toch gelukt en een foto kunnen maken op het moment dat de kleine polshoogte kwam nemen of de kust veilig was.
    Een uniek moment waar ik dan ook weer van kan genieten.
    Ondanks de tegenwind, nog heel veel plezier.
    Hug, Maureen

  • 22 Mei 2012 - 12:20

    Liesbeth:

    hoi Anneke,
    Wat ga je hard, Paldiski alweer, mocht je 15 jaar geleden helemaal niet komen, toen was het een verboden stad met Russische marine toestanden.Moet een bijzondere omgeving zijn met oude verlaten gebouwen.Blij dat je zo geniet van de mooie natuur.De voorspellingen zijn voorlopig geweldig qua weer,zon en een graadje of 18 a 20, genieten.
    De computer is weer eens half dood, dus nu maar bij mijn baas op internet.
    Goudse groeten Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Tallinn

Op weg

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Uitzending Televizie : Gouda stad. 5-11 november.

19 September 2012

geweldige thuiskomst in Gouda

31 Augustus 2012

Op de Alpe-d Huez

22 Augustus 2012

aankomst in Nederland

22 Augustus 2012

Balen waar ben je nu is een zooitje
Anneke

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 192565

Voorgaande reizen:

09 Februari 2010 - 28 December 2013

Op weg

Landen bezocht: