Lynx en Kraanvogel gezien - Reisverslag uit Audru, Estland van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu Lynx en Kraanvogel gezien - Reisverslag uit Audru, Estland van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu

Lynx en Kraanvogel gezien

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

29 Mei 2012 | Estland, Audru

Lieve allemaal.

Na het lyrische natuurverslag van vorigekeer nu weer een normaal verslag. jazeker ik heb de Lynx gezien en de prachtige statige kraanvogel. Het kan niet op. maar jullie hebben nog een verslag tegoed vanaf Narva. Ook daar weer met veel gratie afscheid genomen en tegelijk van de Russische cultuur. Narva ligt op de grens Rusland, Europa en is sterk beinvloed door de Russische cultuur. Er staat daar ook een Orthodoxe kerk . Het regende en was koud en wilde ook hier de met Iconen behangen kerk bewonderen. Laat daar nou net een dienst beginnen. Ik was met mijn gevoel weer terug in mijn kindertijd. veel rituelen zijn mij bekent vanuit de katholiekekerk. Een mooier afscheid en start voor de volgende trek had ik niet kunnen wensen.(toch nog het katholieke meisje???) Fietsen in Estland is een makkie. Uitstekende wegen, geen verkeer, er wonen ook bijna geen mensen in Estland en de natuur in de lente is overweldigend. Maar dat hadden jullie al begrepen uit het vorige verslag. Een probleem kan zijn de slaapplaatsen. Die liggen wel heel erg ver uit elkaar of het zijn zeer dure hotels. 150 euro voor een nacht slapen is voor mij echt te gek. Anders moet ik zeker met de pet rondgaan. Maar ik heb niet voor niets heel Azie, China en Rusland mijn tent en kookspullen mee gezeuld. Die komen nu wel erg goed van pas. Kamperen is spotgoedkoop of gratis. Daar maak ik als nederlander graag gebruik van. Zo ook afgelopen vrijdag in Lihula. Ook daar was geen accomodatie en ik werd doorgestuurd naar een toeristencentrum Zij hadden wel een plekje voor mij op hun terrein, maar later trokken ze zich weer terug. Ze stuurde me ver de polder in naar een uitzichttoren, daar was niemand te bekennen. ik gewoon net doen of mijn neus bloed, de tent opgezet tussen de orchieeen, trolliers, paardebloemen en een soort Parnassia. De vogels heten mij vriendelijk welkom en zongen het hoogste lied . Een schitterend stromend beekje maakte deze plek af. De plek was een toegang naar een natuurgebied. En ja hoor, in de avond, weer een jonge man met een groen pak en natuurlijk groene pet komt naar mij toe en vraagt in het Estonisch waarom ik daar stond. Ik, in het Engels, * Ja Estonia heeft schitterende fietsroutes van Narva tot Den Haag in Nederland . maar dat is wel een beetje ver fietsen voor een dag dus ben ik in overleg met het informatiecentrum besloten om hier een nacht te slapen. Hij begreep er volgens mij niets van en zei. Ok. OK. De andere dag regende het en heb nog een dag heerlijk genoten tussen de prachtige bloemen en zingende vogels. Schitterend , en niemand meer die mij durfde weg te sturen. Maar het gaat niet altijd zo makkelijk. In Maardu, een plaats boven Talin was geen informatie centrum en slaapgelegenheid. De wijnboer, (ja, dat drink ik nog steeds als medicijn),vertelde dat er naast een fabriekshal wel eens kamers verhuurd werden aan vertegenwoordigers. En ik mocht daar ook heerlijk slapen. Ook in Sillamae is geen slaapgelegenheid en ik zat er door en had honger. Door een lieve knul vertelde me dat er wel een geslapen werd in de plaatselijke sporthal Werkelijk, een spiksplinternieuwe sporthal met luxe kamers. Voor 5 euro mocht ik ook in zo'n bedje slapen. En dan het slapen ik de sauna. De plaats waar een hotel stond aangegeven op de kaart was een bouwval . Een meisje wist wel een plaats waar ze huisjes verhuurde, dat was zeker 30 km. verder door de polder. Het ging stormen en hozen. Ik dacht, nu ben ik echt voor de eerste keer de klos, geen slaapplaats. En niet te geloven , om de bocht midden in de polder staat een bordje camping.
De man vond het te nat en te koud voor de tent en vroeg of ik wilde overnachten in de sauna die op dat terrein stond. Een feessie toch!!!Heerlijk geslapem op de zolder boven de sauna, maar het laddertje waar ik af moest viel om, en daar zat ik, zonder niks, boven. (het was al ochtend hoor.)Gelukkig hadden we een afspraak dat ik 7.30 zou ontbijten en ik was er niet, hij kwam mij roepen en maakte 100.000 keer zijn excuus voor de vallen van de ladder.
De meeste dagen is het stralend weer en met windje in de rug loopt het als een speer.
In het voorwiel van de fiets zat een tik en werd iedere dag erger. Zeer irritant. De fietsenmaker in Talin vertelde dat het door het gewicht kwam. Ik geloofde er geen bal van, ik ben zeker 20 kilo afgevallen dus dat kon het probleem niet zijn. Een losse spaak was het ook niet. Opeens kreeg ik een helder idee, de spaken zijn gewoon te droog na al die stof in opgedroogde bagger. Fiets heel, heel goed schoongemaakt en jazeker , de spaken geolied. En de tik is eruit en rijdt weer geluidloos. Je moet er maar opkomen.
Ook het kookgasje lekte, er kwam een vlammetje wat op een plek dat niet hoort. na veel denken, alminium geknipt en het gaatje dicht gekregen. Zo zie je maar, een vrouw alleen op reis moet wel geemancipeerd zijn anders rammelt en lekt alles. Momenteel volg ik de langeafstandfietsroute(mooi woord voor scrabbellen)Route 1 Narva- Den Haag en kom medefietsers tegen. Een stop en praatje is dan wel erg gezellig. Een man uit Petersburg fiets al 10 jaar de wereld rond en is nu bijna thuis en gisteren een koppel uit Nieuwzeeland ontmoet die vanaf Turkije komen fietsen.
Narva- Den Haag klinkt heel dichtbij Gouda maar toch zal er nog flink gedraaid moeten worden met de benen.
Vanaf zondag weer even rust in de benen, er komt een buurvrouw, vriendin met vogelkijker en camara naar Estand om samen de prachtige natuurreservaten van Estland te bewonderen en vast te leggen zodat iedereen in Nederland ook de mogelijkheid heeft om alvast een voorproefje te nemen van de geweldige natuurlandschap.

Lieve mensen, volgende week dus twee weekjes niet draaien met de benen wel babbellen met de mond, wat zal het heerlijk zijn gewoon nederlands te kunnen kletsen,lachen en ontspannen de natuur in.
Het plan is om daarna via de kust van Estland, Letland, Litouwen, via Polen , misschien een stukje van Denemarken, Duitsland Nederland binnen te draaien. Maar zover is het nog lang niet er valt voor die tijd nog heel veel te vertellen.

Een Estonische knuffel van Anneke en tot het volgende verslag.

Probeer nu foto's te plaatsen, hopelijk lukt het op deze computer wel

geniet ervan





















  • 29 Mei 2012 - 12:06

    Ton:

    Dag Anneke,

    Dus je hebt op de hooizolder geslapen, geweldig!

    Hou vol en geniet er van, reis voorzichtig en let op de losse laders.

    Groet Ton

  • 29 Mei 2012 - 12:43

    Jolanda Van Dongen:

    Ik kon het al op de foto's zien, maar nu lees ik het ook: 20 kilo afgevallen! Wauw! Mooi dieet, dat aan iedereen aan te raden is: je hoeft je eetpatroon niet aan te passen, gewoon 2 jaar de wereld rond fietsen. :-) Jammer dat het weer niet lukte foto's te plaatsen. Wel weer heerlijk genoten van het verhaal.

  • 29 Mei 2012 - 14:42

    Maaike:

    De foto's staan er mooi op, mooie plaatjes maar ook erg leuk om jou er nu met regelmaat op te zien: kranige dame, geweldig!! En die aan de wijn, zie ik nou rode wangetjes :)? Het klinkt inderdaad of je al bijna thuis bent, is natuurlijk ook nog maar een peuleschil in vergelijking met wat je al gepeddeld hebt. Kijk je er naar uit, of ben je nog lang niet zo ver?
    He An, ga genieten van je bezoek, klets haar de oren van de kop, en laat je de oren ook eraf kletsen natuurlijk, dan is het daarna weer even stil. En kan je weer tegen je fiets aan tetteren, trouwens wel stoer hoor dat je zo precies weet hoe je met dat brave ros om moet gaan. Je kan zo bij de technische jongens van de Tour mee!
    Groetjes uit Polsbroekerdam (ik pas op een huis, met kippen, een tuin, prachtig uitzicht over de polder, vogelgebied ernaast............zo geweldig! moet alleen wel werken op de dag, dat is dan weer ietsje minder :(). Maaike

  • 29 Mei 2012 - 15:27

    Leny:

    Hoi Anneke,
    Je vorige verslag uit Estland heb ik helaas gmist, er ging iets mis me de PC.
    Maar nu weer genoten van je belevenissen en de mooie foto's.
    Vroeger was ik degene die overal een oplossing had, maar als ik het zo lees ga je me daarmee inhalen.
    ik kom net zelf van de fiets, als ik strkas weer op de tuin ben heb ik er vandaag 70km opzitten.
    Ga nu weer braaf eten koken voor manlief, net even thuis de bui ontlopen en ga nu snel er vandoor.
    Groetjes Leny

  • 29 Mei 2012 - 15:33

    Jolanda Van Dongen:

    Jaaaaaa, daar zijn de foto's!

  • 29 Mei 2012 - 16:40

    Renate:

    Mooi Anneke, geweldige slaapverhalen. Jou maken ze niets meer wijs. Anneke, ik woon in Winschoten. Ligt wellicht op je thuisroute. Heb je al een indicate op een week na, wanneer je denkt de Duitse grens te passeren? Wellicht volg je nl. de Dollard route langs de kust. Maar dat regelen we wel via de email. Als we thuis zijn ben je van harte welkom! Geniet van je verdere reis.
    Ik ga nu weer fietsen, km's maken, tot nu toe te weinig km's in de benen voor straks de reis Cambodja/Vietnam. Ik bof enorm, heb 5 weken zomervakantie kunnen claimen. Weken genoeg, echter te veel werk vandaar nog te weinig gefietst.
    Moi,
    op z'n grunnings
    Renate

  • 29 Mei 2012 - 19:42

    Karel Vlasveld:

    NOU NOU ANNEKE WAT BEN JIJ TOCH EEN SLIMME GOUWENEES. FIETSEN REPAREREN GASSTELLETJE
    GEMAAKT; JIJ KUNT STRAKS VOOR JE EIGEN GAAN BEGINNEN;IN GOUDAWAT LEUK DAT JE NU MENSEN
    TEGENKOMT OP JE REIS RICHTING HOME'BEGIN JE NU ECHT NIET EEN BEETJE NAAR HUIS TE VERLANGEN ? MAAR ANNEKE MIJN COMPLIMENTEN VOOR JE DOORZETTINGS VERMOGEN. IK DOE HET JE NIET NA.NOU VEEL SUCCES MET JE REIS NAAR GOUDA, GROETEN VAN KAREL UIT BODEGRAVEN BIJ[GOUDA]

  • 29 Mei 2012 - 19:56

    Enny:

    Ha Anneke,
    Wat een mooie foto's , prachtige kampeerplekken en dito verhalen erbij.
    Anneke , wat 2 jaar wereldfietsen al niet doet....... je draait nergens meer je hand voor om.
    Het vertrouwen dat alles steeds maar weer weer goed komt en positief weer verder gaan.
    Je komt wel weer steeds een stukje dichterbij huis en ook dat is weer geweldig toch ?!
    Blijf genieten en ik blijf je volgen .....
    lieve groet, Enny

  • 30 Mei 2012 - 05:49

    Liesbeth:

    Hoi Anneke,
    Het is genieten van je verhaal en de prachtige foto's, zo lekker lang en veel foto's.Die vent met die pet in de jeep met jou er naast prachtig ,hij kijkt met zo'n toegeeflijk glimlachje van vooruit dan maar en jij een beetje stout. Krijg altijd ideeen van je verslag om nog wat op te zoeken Audru is de eerste polder in Estland.Voor wie het leuk vindt looduskalender.ee is een site met een aantal kamera's die op vogelnesten in estland staan gericht,zwarte ooievaar,visarend en nog zo wat.
    groetjes lies

  • 30 Mei 2012 - 16:53

    Nel Ge:

    Hoi Anneke,Het houd maar niet op he elke keer zijn we erg verrast wat je allemaal meemaakt. Het ene is nog mooier dan het andere,En wij snappen niet dat je al zo lang weg bent, ga door met lekker genieten en mooie en leuke mensen en natuur te ontmoeten.
    Veel liefs van ons uit Drenthe.
    Ge en Nel.

  • 30 Mei 2012 - 21:40

    Corine:

    Ha Lieve An,
    Nou kom je toch steeds beetje bij beetje richting Gouda, alhoewel ik er persoonlijk niet aan moet denken om die afstand te fietsen, maarja Jij doet dat gewoon.
    Wat een prachtige foto's en wat leuk die ooievaar op nest op paal. Ik heb er in de Algarve ook de nodige gespot (stuk of 100), wat indrukwekkend.
    En dan jou in die legerjeep, ze konden vast je charmes niet weigeren, haha.
    Geniet van al het moois onderweg en langs de weg.
    Ik verheug me nu al op je komst!
    Liefs Corine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Audru

Op weg

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Uitzending Televizie : Gouda stad. 5-11 november.

19 September 2012

geweldige thuiskomst in Gouda

31 Augustus 2012

Op de Alpe-d Huez

22 Augustus 2012

aankomst in Nederland

22 Augustus 2012

Balen waar ben je nu is een zooitje
Anneke

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 192566

Voorgaande reizen:

09 Februari 2010 - 28 December 2013

Op weg

Landen bezocht: