Weer een grens over, - Reisverslag uit Mažeikiai, Litouwen van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu Weer een grens over, - Reisverslag uit Mažeikiai, Litouwen van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu

Weer een grens over,

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

25 Juni 2012 | Litouwen, Mažeikiai

Lieve allemaal.

Heb ik net een heel verslag gescheven is het op een een of andere wijze gewist. Ik ga het weer overnieuw proberen, lukt natuurlijk nooit meer hetzefde, jammer, jammer.

Voor de vakantie samen met Liesbeth ben ik al naar Riga gefietst. Ik was sneller als dat ik dacht en had geen zin om š dagen niets te doen.Totaan Parnu is het schitterend om te fietsen, prachtig wegen, schitteren natuurschoon maar van Parnu naar Riga is kortom een rampt. een snelweg met vele vrachtauto's en geen ruimte voor de eenzame fietser.Niks bij ieder bloemetje stoppen om te wonderen en de vogels hoor je door deze herrie ook niet. Kortom, je verstand op nul en gaan.
Toch in Riga aangekomen, dacht een makkie te hebben maar O je, dat was effe zoeken hoor. De binnenstad, wat een ramp. Oude keien en geen richtigaanwijzers. Wat mis ik Annemarie, een fiets vriendin dan toch. Die komt een grote stad binnen met twee vingers in de neus en komt waar ze wilt zijn. Wat moet ik dan nog veel leren zeg. In Riga een auto gehuurd en terug naar Talin gereden. Wat een afstand.
Als iemand mij had verteld dat iemand deze afstand had gefiets zou ik het niet geloven, maar ik heb het zelf echt gedaan, dus ik moet het wel geloven, maar wat een afstand.
Zoals ik beschreven hebt in het vorige verslag hebben we heel veel gezien van Estland, wat een prachtig land. Een geweldige natuurschoon in de lente.De vogelkennis die ik in het vorige verslag bescheven hebt is van Liesbeth hoor, wat heb ik veel van haar geleerd en wat een heerlike dagen. Veel boerderien die vroeger door de Russen werden bedreven staan nu leeg en de akkers worden niet gemaaid of bemest. Kortom prachtig, iedere hoek weer een verrassing, prachtig.
Toen Liesbeth weer naar huis was, was het wel weer even afzien hoor. Niemand om tegen aan te lu.........geen dicussies over bepaalde vogels of bloemen en geen lekker kopje koffie meer op bed. dan moet ik bi mezelf denken, Anneke, het word gewoon weer fijn en leuk maar de eerste dagen, nee, dat is geen feessie.
Momenteel ben ik de grens van Letland naar Litouwen over gegaan met de zingede leeuwerikken boven de akkers.
Weer nieuw geld en weer een andere taal, die ik natuurlik ook niet versta. Blijkbaar horen deze landen wel bij Europa maar doen ze niet mee met alles wat Europa te bieden heeft. OOk hier veel lege boerderien en lege akkers met prachtige bloemen, dus weer een feessie.
Zaterdag de midzomer feesten. Hier wilde ik wel voor blijven, had wel zin in een feessie. De camping waar ik sliep lag bij een prachtige waterval en verlichte brug. De traditie in deze plaats is dat 48 naakte mannen van het centrum naar de stad met hun klokkespel blood ja helemaal blood naar de brug rennen. Hier wilde ik natuurlijk wel bij zijn. Waar is dit klokkespel meer te bewonderen dan hier
Om 12 uur eerst een prachtige mannenkoren Mannenstemmen hoor.die dalen over het landschap. Zeer, zeer indrukwekkend. het was een heldere nacht, dus niet donker. geweldig. En dan twee uur later deze blote mannen. Het moet toch niet gekker worden. Ik ben heel benieuwd waar deze traditie vandaan komt. Traditie is traditie en dat moet in ere gehouden worden, toch.
Gisteren op veel onverharde wegen gefietst, hobbel, hobbel. Bli dat ik geen klokkenspel hebt, maar toch
Gisteren
90 km. gefietst en geen slaapplaats. Tent opgezet in een park en vannacht ging het stormen en hozen.
Ik wilde daar niet blijven , toch de tent afgebroken . Fietskampeerders, breek de tent nooi af met buien in de lucht, want o, jee. alles lag buiten ook blood en de regen daalde met sterke vlagen over gods akkers en mijn spullen. Alles, kledder en kledder nat. vandaag maar een warm hotelletje opgezocht om alles weer te schonen en te drogen. Ook dit hoort bij deze schitterende reis en we gaan gstaag richting Gouda.

Een lieve zingende groet van Anneke


  • 25 Juni 2012 - 19:14

    Renate:

    Hoi Anneke, kan me goed voorstellen hoe lastig het is na de tijd samen met je vriendin de draad weer oppakken. Het vreemde land is zo anders met een bekende. Het is je gelukt. Probeer weer in je modus van alleenreizende fietser te komen, geniet verder van alles wat op jouw pad komt. Groet Renate

  • 25 Juni 2012 - 19:15

    Renate:

    Hoi Anneke, kan me goed voorstellen hoe lastig het is na de tijd samen met je vriendin de draad weer oppakken. Het vreemde land is zo anders met een bekende. Het is je gelukt. Probeer weer in je modus van alleenreizende fietser te komen, geniet verder van alles wat op jouw pad komt. Groet Renate

  • 25 Juni 2012 - 19:31

    Ton:

    Wederom geweldig om te lezen, goede reis en tot later, groet Ton

  • 25 Juni 2012 - 19:43

    Maaike:

    He An, geen foto's van klokkenspelen.......da's nou jammer :)
    Maar wel leeuwerikken, dat is een feesie! Hier laatst ook een veldleeuwerik gespot, hij wilde me weg hebben bij het nest, geweldig. Kan je daar blij van worden he?!
    Je schiet al lekker op, mocht je de laatste dagen van je trip nog gezelschap willen op het stalen ros: laat het weten.
    Geniet ervan, voor je het weet zit je weer opgehokt thuis. liefs, Maaike

  • 26 Juni 2012 - 06:19

    Sylvia:

    Hoi Anneke,
    Ik lees nog elk verslag van je. Je maakt wat mee, geweldig! Wat een doorzetter ben je. Ik denk dat er weinig mensen zijn, die zoveel van de wereld gezien hebben. Gr. sylvia

  • 26 Juni 2012 - 08:07

    Karel Vlasveld:

    hallo die anneke heer karel uit bodegraven[bij gouda] méns wat maak jij wat mee zeg. zoveel
    klokkespelen heeft het stathuis van gouda niet he? oja het nieuwe stats huis is ook klaar.
    nou het lijkt nergens op';maar je begind nu toch al aardig op te schieten. naar holland he'.en zullen we die traditie ;hier ook maar invoeren?natuurlijk ook met dames, wand wij heren willen ook
    wel eens wat,ik wens je nog een fijne en natuurlijk gezonde reis toe ;en tot het volgende verslag
    ik kijk er naar uit. wand .ik vind het nog steets weer een belevenis jou avotuuren.
    groeten uit bodegraven

  • 26 Juni 2012 - 09:16

    Hennie:

    Hoi Anneke, wat een prachtige opnames bij jou verslag. Ik heb vandaag geen krant ontvangen dus lees ik mijn lijfblad maar op internet. Dus kwam ik jou verhaal tegen. Hier begint het weer te veranderen. Vandaag zelfs een zonnetje te zien dus het gaat ervan komen! Afgelopen weekend verkiezingen geweest in Egypte. Dit keer stond het Tahrirplein vol met feestende mensen. In september zijn er in Nederland verziezingen. Anneke kan jij daar weer bij zijn? Hartelijke groet vanuit Montfoort.

  • 26 Juni 2012 - 12:16

    Leny:

    Hoi Anneke, mooi reisverslag weer. Wat die klokkenspellen betreft ben jij toch wel wat gewend in de sauna toch? Maar een gekke traditie is het wel.
    Erg mooie foto's heb je weer meegestuurd, wel brok natuur hoor.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.
    Groetjes Leny



  • 26 Juni 2012 - 13:21

    Maureen:

    Hoi Anneke,

    Wat een prachtige foto's, dat is nog eens echt voorjaar!
    Geweldig verhaal heb je weer geschreven, kijk nu alweer uit naar je volgende verslag.
    Zal je verhalen en foto's straks wel missen hoor, nog even en je bent in Nederland.
    Nog veel plezier en geniet nog maar lekker.
    Dikke knuffel, Maureen

  • 26 Juni 2012 - 14:30

    Elly:

    hoi Anneke, wat had ik graag bij dat klokkenspel willen zijn, we hadden samen zeker in een deuk gelegen. Bim, bam, bim, bam enzzzzz
    Van jouw recente foto's krijg ik weer inspiratie, wacht maar af!!
    Mooi weer hier, lekker veel naar mijn werk fietsen.
    Hospice is nu officieel geopend,was een mooi feest.
    Geniet van alles wat op je pad komt.
    Liefs Elly

  • 26 Juni 2012 - 16:44

    Peter:

    Ha die Anneke; een lieve groet retour vanuit de mooie en groene Krimpenerwaard. Doe maar rustig aan want het wordt per week rustiger (met de vogels). Succes met de "laatste loodjes".
    Peter

  • 26 Juni 2012 - 20:52

    Janneke:

    Ha lieve Anneke,

    Weer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb op je verslagen. Ik lees ze allemaal van haver tot gort hoor en blijf ervan genieten. Is echt een 'feessie', om jouw woorden te gebruiken.
    Wat een schitterend natuurschoon weer en wat een mooie foto's heb je weer gemaakt; wat is de aardbol toch prachtig en wat fijn dat wij daar allemaal van mogen genieten.
    Genieten doe ik nu ook in Nederland. Eindelijk mooi weer! Heb ook genoten van elfsteden roeimarathon; heb ook een kruisje! weliswaar niet zo'n mooie als het schaatskruisje (terecht overigens want ik heb de 210 km niet alleen gedaan!).
    Kijk weer uit naar je volgende verslag. Heb het goed lieve Anneke, wens je goede fietsbenen en een schitterende voortzetting van je mooie reis. Kijk er wel naar uit je weer in Gouda te verwelkomen, maar tot het zover is 'tot schrijfs/mails'.
    Lieve groeten,
    Janneke

  • 27 Juni 2012 - 09:47

    Corine:

    Ha Lieve An,
    weer genoten van je foto's en verhalen. Ook wel bijzonder die midzomernachtfeesten, misschien kunnen we dat ook in Gouda invoeren met een sprong in de gracht, haha.
    Geniet van de laatste fietsmijlen, nou ja het zijn er toch nog heel wat, zelfs dat laatste stuk die ik je bij lange niet na.
    Liefs Corine

  • 30 Juni 2012 - 13:49

    Ien:

    het is zaterdag 30 juni eindelyk een beetje regelmaat in myn leven gelukkig hoor ik kan jou weeriedere week bereiken want ik ben niet zo goed in het hele geburen goed dat ik ronald heb hy is myn toeverlaat maar nu wat een mooije footos jo'; nog drie maanden anneke wat zal nederland voor jou klein zyn maar ze hebben wel goede fietspaden hier je krygt wel veel berichtjes hoor ik werk ook weergelukkig want de hele dag in huis zitten is ook niet alles anneke ik hou het nu weer by hoor veel liefs van ien

  • 03 Juli 2012 - 22:33

    Angela:

    Hoi mama nog 1,510 km en dan ben je er.
    Vrienden nog even blijven ondersteunen.
    17 uur met een auto van Suwalki naar Gouda
    Geweldig !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Mažeikiai

Op weg

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Uitzending Televizie : Gouda stad. 5-11 november.

19 September 2012

geweldige thuiskomst in Gouda

31 Augustus 2012

Op de Alpe-d Huez

22 Augustus 2012

aankomst in Nederland

22 Augustus 2012

Balen waar ben je nu is een zooitje
Anneke

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 192564

Voorgaande reizen:

09 Februari 2010 - 28 December 2013

Op weg

Landen bezocht: