Het 15de land Polen - Reisverslag uit Braniewo, Polen van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu Het 15de land Polen - Reisverslag uit Braniewo, Polen van Anneke Luijnenburg - WaarBenJij.nu

Het 15de land Polen

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

06 Juli 2012 | Polen, Braniewo

lieve allemaal

het is alweer een paar weken geleden dat ik een verslag geschreven hebt, in deze streek zijn geen internetcafe s en op de camping is geen internet, vandaar. Vandaag aangekomen in Braniewo in Polen, ik zag een computerzaak en gevraagd of ik op internet mocht, en ja hoor, op een spiksplinternieuwe laptop, dus nu zonder fouten en haperingen een verslag schrijven.
Het is hier momenteel bloedheet na een paar weken veel regen en onweer.
iedere dag droog ik alle kampeerspullen weer en zijn de andere dag weer kleddernat. leuk he, kamperen, ik blijf het een feessie vinden hoor, want iedere dag is weer anders. Vorige week vanaf een dag in de regen gefietst, ik was echt kledder, kleddernat. Ik sopte in mijn schoen en het water liep waar het niet lopen kan, kledder en kledder nat. In Raseiniai gestopt bij een politieauto en gevraagd of er een hotel of camping in de buurt is. De agent die krabte over zijn kale schedel en ik zag hem denken, dat mens is gek, wat zullen we doen met haar???? Opsluiten?????

Hij wist ook geen slaapplaats, en ik vroeg zelf de oplossing. In een kerk, of school???/ dat was allemaal niet mogelijk. Hij wist wel een andere oplossing dacht hij. Ik onder begeleiding van de politie naar een prachtige kerk gevolgd, maar erin slapen mocht ik niet maar wel op het gras voor de kerk. Het plensde nog als een gek.Onder het geklepper van de ooievaars, met de zegen van boven en onder de vleugelen van de heilige geest moet het zeker lukken. Ik heb heerlijk geslapen en de andere ochtend ontwaakt door het geklepper van de ooievaars, geweldig!!!!!!
Al snel was ik aan de grens van Polen,een smal weggetje en alleen een bord als grensaanduiding. Geen geldwisselkantoor of een mijn maag rammelde en had wel weer een broodje nodig. In Wizajayt trachte een broodje te kopen, maar helaas, helaas, ik kreeg het broodje niet, Geen Pools geld, ook geen broodje. Een jonge knul gaf mij een broodje, wat heb ik gesmuld van dat broodje.
Op iedere hoek van de straat en de akkers staat wel een kapelletje met een groot kruisbeeld en Maria.Het is heerlijk om hier te fietsen. Kortom, Polen is ook prachtig, vele graanakkers, aardappelen en landbouw. Schitterende wegen en prachtige uitzichten. Ook de ooievaars vliegen hier werkelijk om je oren. Op een bepaalde plek zag ik 6 ooievaarsnesten met jong. Een wonder. wat kan ik daar van genieten.
De slaapplaatsen zijn dun bezaaid. geen hostels, hotels of campings. Dus kamperen in de vrije natuur, geen probleem.
Voor de route liefhebbers ik ben vanaf Riga naar Jurmala gegaan. Om kaliningrad heen het binnenland van Polen ingegaan. Momenteel weer bijna aan de Baltische kust van Polen. het is zeker de moeite waard om dit stuk om te fietsen, het landschap is zeer heuvelachtig met soms erge steile klimmetjes en snelle afdalingen. Vandaag hoop ik weer de prachtige Baltische kust te zien en hoe dat is horen jullie weer de volgende keer.

Een lieve kleppergroet van Anneke

Ik ga wel de stal ruiken hoor, maar het is en blijft een feessie































































































  • 06 Juli 2012 - 11:10

    Karel Vlasveld/bodeg:

    he anneke wat ben jij een bikkel zeg. lekker slapen buiten in de regen'? nou ik geniet ook maar dan lekker in mijn bodegrafse bed,nederland kom weer een stukje dichter bij. krijg je al de kriebels om gouda te zien?er nog al wat verandert zins je weg bend. nou anneke degroeten van karel uit bodgr;;bij gouda, en hou je taai he.

  • 06 Juli 2012 - 13:08

    Coby:

    Hee natte anneke....Wat leuk dat je ook weer kan genieten van heel andere landschappen! Ik ben vorig jaar in Polen geweest, in de stad Torun, dat is absoluut een aanrader voor je als je die route fietst. Hele schone en historische stad waar ik erg van genoten heb.
    Hee bikkel, ik wens je nog veel moois toe en hoop op minder regen voor je!
    XXX Coby

  • 06 Juli 2012 - 13:27

    Ton:

    Dag Anneke,

    Ben inmiddels weer bij de kapper geweest, over een laptop gesproken, wanneer je thuis bent en gratis technisch advies en ondersteuning nodig hebt voor het snelle internet, dan weet je mij wel te vinden.

    Goede reis en tot later.

    Groet Ton

  • 06 Juli 2012 - 13:27

    Ton:

    Dag Anneke,

    Ben inmiddels weer bij de kapper geweest, over een laptop gesproken, wanneer je thuis bent en gratis technisch advies en ondersteuning nodig hebt voor het snelle internet, dan weet je mij wel te vinden.

    Goede reis en tot later.

    Groet Ton

  • 06 Juli 2012 - 15:07

    Maaike:

    Ha die Anneke on Tour,
    Even om je bij de 'wereld' te houden: EK voetbal was een aanfluiting voor het Nederlands elftal, ze bakten er niets van, dus de gezwollen zelfingenomen koppies zijn nu hopelijk weer down to earth. Gelukkig is nu de Tour begonnen, misschien dat Nederland daar iets gaat presteren. Maar hoe dan ook: voor mij ben JIJ de allerbeste 'Survivaller on the Bike'!! Eigenlijk best jammer als je straks weer terug bent, ik zal je updates/avonturen missen :) . Laat die benen nog meer even trappen, je doet het fantastisch.
    Liefs, Maaike

  • 06 Juli 2012 - 16:26

    Ge En Nel:

    hoi kleine zus m et jou gaat het volgens mij wel aardig goed
    hier zitten we volop in de temperaturen die mensen met hart problemen
    niet zo aangenaam vinden. Ik wil mij niet zien als een mannetje die van alles voelt
    en niets kan hebben maar een temp van rond de twintig graden ligt mij toch wel wat beter.
    met Nel kinderen en kleinkinderen gaat het verder prima .
    Ze zijn allemaal op vakantie dus we wachten de verhalen maar af .
    Het zijn de laatste loodjes voor jou, doe rustig aan en hou je koppie er bij.
    groetjes en een dikke knuffel van Nel en mij Ge

  • 06 Juli 2012 - 20:55

    Judith:

    Lieve Anneke,

    Het hebben over een feessie wanneer je de ene dag na de andere zeiknat regent.... ik vind t een mirakel. Je bent een echt natuurmens. Ik zal je positieve verhaal over Polen doorvertellen aan mensen in mijn omgeving. Polen is hot als vakantieland momenteel. Maar ik weet zeker dat geen een van de mensen die ik ken, in de regen in een tent voor een kerk gaan kamperen. Verbaasd mij ook weer niets van dat broodje van die jongen. Tegen jouw spontaniteit is geen kruid gewassen. Vandaag is de rondweg rond Gouda in gebruik genomen. Dus minder verkeer over de singels in Gouda. Je komt in een oase van rust in september. Hou je goed, fiets ze en tot de volgende x. Lieve groet uit een groen Perkouw.

  • 07 Juli 2012 - 08:42

    Dries:

    hoi eenzame fietser,

    Wel een beetje kalm aan doen, want je moet nog tot september doen met een beperkt aantal kilometers. Waarschijnlijk komt je huisje iets eerder vrij (eind juli of zo) dus het zou wel leuk zijn als je dan al thuiskwam, want 26 aug. vertrekken Jolanda en ik voor een maand naar Indonesie, en dan wil ik je al die voorgenomen knuffels wel gegeven hebben! Daarna mag je gaan genieten van je nieuwe verwarming, de opdracht is geplaatst.


  • 07 Juli 2012 - 09:26

    Ien:

    ha die anneke het is zaterdag jy ben in polen kan je net zoo goed naar nederland komen er zyn hier polen genoeg hier kan je ook brood geven maar dan aan polen gyntje hoor ja het is een mooi vacantie land alleen ook veel armoe hier is alles fyn ik ben helemaal klaar in huis erg mooi geworden ik ben erg bly gisteravond ben ik met wel twintig andereren by anita en ronald geweest anita is 50 jaar geworden het was een mooi feest in de tuin en heel mooi weer morgen komt bianca logeren erg leuk patrick en elise gaan naar amsterdam ze gaan een paar dagensamen uit heerlyk voor ze nou anneke myn briefje is klaar veel liefs van my en maak er nog eenfyne tyd van ien

  • 08 Juli 2012 - 12:12

    Leny:

    Hoi Anneke, weer even thuis om orde op zaken te stellen. Het was weer een mooi verslag.
    Daar kan het dus ook flink regen. Momenteel regent het hier ook iedere keer, maar het is niet koud.

    Afgelopen week heb ik drie dagen met Inge gefietst, het was heerlijk en geen spetter regen, leuke overnachtingen bij vrienden op de fiet het was helemaal goed.

    Groetjes Leny

  • 09 Juli 2012 - 19:40

    Enny:

    Hoi Anneke,
    Ik houd ook erg van kamperen , maar als het regent...........jij bent en blijft toch een positieve bikkel. Het is weer een mooie reisbeschrijving geworden en langzaam maar zeker kom je dichter bij je thuis doel. Geniet verder .......
    lieve groet, Enny

  • 10 Juli 2012 - 10:58

    HELLO:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

  • 12 Juli 2012 - 17:19

    Corine:

    Ha Lieve Dappere Dodo,

    Wat heb ik met plezier je verhaal gelezen. Je hoeft niet erg visioneel te zijn ingesteld om jou voor de kerk in de regen te zien, en dan zo'n lieverdje die je en stuk brood komt afstaan. Tja die Polen toch. In Nederland komen ze er een beetje bekaaid af qua populariteit, maar van de mensen die door Polen reizen hoor ik altijd dat zij met zoveel gastvrijheid worden ontvangen.
    En er is natuurlijk niet zoveel voor nodig om jou met alle egards te ontvangen, dat roep je gewoon op jezelf af, haha.
    Genniet nog maar van alle lieve en vriendelijke mensen op je pad.
    Liefs corine

  • 13 Juli 2012 - 18:09

    Anne-Marie:

    He lieve Anneke,

    Wat leuk om weer een paar van je verhalen te lezen en wat maak je toch geweldige dingen mee!!!!

    Mooie foto's en leuk dat je zo af en toe ook bekenden "op bezoek" krijgt.

    Ik ben ook met Ron naar Estland Lapland en Litouwen geweest, en dan is het bijzonder om zo jouw ervaringen te zien, en de plaatjes!

    Hele goeie tijd nog,
    veel liefs en een hele dikke zoen,
    Jop, Pim Ron en Anne-Marie

  • 14 Juli 2012 - 12:05

    Ien:

    hier ien weer zaterdag hé ik begin echt op zyn nederlands het is hier heel vaak kl weer erg jammermaar hopende op betere tyden ik ik zag dat je je reacties er nog niet afgehaald heh dus nu myn tweede alles is hier goed hoor ik hoop volgende week meer tekunnen vertellen ik ziewel dat je veel berichtjes kryg erg leuk voor jou hoor tot hopenlyk volgende week en vele groetjes van de jongens en de meisjes ien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Braniewo

Op weg

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Uitzending Televizie : Gouda stad. 5-11 november.

19 September 2012

geweldige thuiskomst in Gouda

31 Augustus 2012

Op de Alpe-d Huez

22 Augustus 2012

aankomst in Nederland

22 Augustus 2012

Balen waar ben je nu is een zooitje
Anneke

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 192560

Voorgaande reizen:

09 Februari 2010 - 28 December 2013

Op weg

Landen bezocht: